Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Başarı ve Kalıcılığa Etkileri
Özet
Bu araştırmanın amacı, işbirlikli öğrenme modelinin uygulanmasında kullanılan Jigsaw, Okuma-Yazma-Uygulama (OYU) ve Grup Araştırması (GA) yöntemlerinin ilkokul 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığı üzerindeki etkisini tespit etmektir. Öntest-sontest kontrol grupsuz deneysel desenin kullanıldığı araştırma 3 farklı sınıfta random olarak belirlenen 3 deney grubuyla yürütülmüştür. Her bir deney grubu kendisine uygulanan işbirlikli öğretim yönteminin ismiyle anılmıştır. Böylece gruplardan biri Jigsaw Grubu (JG), biri Okuma-Yazma-Uygulama Grubu (OYUG) ve biri de Grup Araştırması Grubu (GAG) olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma gurubunu 2012-2013 eğitimöğretim yılının bahar döneminde Erzurum Sabancı Ortaokulu'nun 6. sınıflarında öğrenim gören toplam 92 öğrenci oluşturmaktadır. 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan "Demokrasinin Serüveni" ünitesinin öğretimi her bir deney grubu için belirlenen söz konusu işbirlikli yöntemlerle 5 hafta süreyle işlenmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen Akademik Başarı Testi (ABT) veri toplama aracı olarak öntest-sontest ve kalıcılık testi olarak araştırmada kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen istatistiksel analiz sonuçları, hem akademik başarı hem de kalıcılık açısından GA yönteminin diğer işbirlikli yöntemlere göre daha etkili olduğunu göstermiştir. The aim of the study is to determine the effect of the jigsaw, reading-writing-presentation and group investigation techniques which are used in cooperative learning on the academic 1. Bu makale ilk yazarın ikinci yazar danışmanlığında hazırlamış olduğu doktora tez çalışmasından üretilmiştir.success and retention of secondary school 6th grade students. In the study, a pre-test/post-test was used without a control group experimental design, and they were conducted with three experimental groups randomly determined at three different classes. Each experimental group was called with the name of cooperative teaching method applied to them. Thus, the first group was determined as the "Jigsaw Group" (JG), the second was selected as the "Reading-WritingPresenting Group "(RWPG) and the third was selected as the "Group Investigation Group" (GIG). The sample of study consists of 92 6th-class students in total, studying at three different classes of Erzurum Sabanci secondary state school in the second half semester of the 20122013 academic year. The teaching of the unit "Democracy's Adventure" in the social studies course to the each experimental groups were carried out by using the mentioned methods in a 5-week period. The Academic Achievement Test (AAT) developed by the researcher was used in research as a pretest-posttest and a retention test as a data collection tool. The results of the statistical analysis obtained from the study show that group investigation method is more effective than other cooperative learning methods in terms of both academic achievement and retention.
Kaynak
Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim DergisiCilt
25Sayı
2Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJNE5qTTFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8771