Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sürecinde Kullanılmak Üzere Geliştirilen Dil Bilgisi Materyallerinin Akademik Başarı ve Yazma Becerisi Üzerindeki Etkisi
Özet
Son yıllarda Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sürecinde kullanılmak üzere dil becerilerinin geliştirilmesi ve dil bilgisi konularının öğretimi için materyal geliştirme çalışmaları yapılmaktadır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde geliştirilen materyallerin gerçek öğretim süreci içerisinde kullanılarak öğretime etki ve yararının tespit edilmemiş olması önemli bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Sözü edilen problemi temele alan bu araştırmada yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sürecinde kullanılmak üzere geliştirilen materyallerin etkililiğini, yetkinliğini ve başarıya etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamı açısından daha sınırlandırılmış bir ifadeyle bu araştırmanın amacı, zarflar konusunda animasyonla zenginleştirilmiş materyallerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenen bireylerin bu konudaki akademik başarısına etkisi olup olmadığını ve uygulama sonunda öğrencilerin üretim becerilerinden yazma sırasında öğrendiklerini kullanma noktasında gruplar arasında herhangi bir değişime yol açıp açmadığını ortaya koymaktır. Gerçek deneme modellerinden sontest kontrol gruplu model ile desenlenen bu araştırma tesadüfi olarak seçilmiş B1 düzeyindeki iki farklı sınıfta Türkçe öğrenen 16'sı deney, 16'sı kontrol grubu olmak üzere toplam 32 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; araştırmacı tarafından geliştirilen materyallerle zarfları öğrenen öğrencilerin sontest puanlarının öğretim seti ile eğitim alan kontrol grubunun puanlarından daha yüksek olduğu ve gruplar arasında oluşan bu farkın anlamlı bulunduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada elde edilen bir diğer sonuca göre; deney grubunda yer alan öğrencilerin yazılı anlatımlarında kontrol grubu öğrencilerine göre daha çok sayıda zarf kullandıkları belirlenmiştir. Bu sonuçlar deney grubunun eğitim sürecinde kullanılan materyallerin zarflar konusunda akademik başarıyı olumlu yönde etkileyip artırdığını; araştırmacı tarafından geliştirilen öğretim materyaliyle yapılan eğitimin öğrencilerin yazma becerilerinin gelişimine zarfları kullanabilme becerisi bakımından katkı sağladığını göstermektedir. When studies which aim to provide teaching materials needed for both instructing grammar topics and improving language competences in the process of teaching Turkish as foreign language, are analyzed, the most important deficiency is that developed materials have not been tested in terms of functionality, In this research basing upon mentioned problem, it is aimed to find out effectiveness, efficiency and influence on achievement of teaching materials developed for using in teaching Turkish as foreign language. With limited words in the sense of this study's scope, the purpose of this research is to present whether materials enriched with animations in the topic of adverbs have impact on academic achievement of Turkish learners as foreign language or not and variance between groups happens with regard to use of what is learnt in writing competence at the end of implementation or not. This research designed with control group posttest experimental model, carried out 32 (16 experimental, 16 control) Turkish language learners who are in 2 different B1 level class selected randomly. According to research results; posttest scores of learners in experimental group learned adverbs with the materials prepared by researcher are higher than points of students in control group who went with the course book on adverbs and this variation between experimental and control groups is significant. In accordance with another outcome from research; it is detected that learners in experimental group used more adverbs than students in control group as writing. These results show that materials used during instruction of experimental group, affect academic achievement positively in the topic of adverbs and enhance it; instruction via the materials prepared by researcher, contribute to improvement of learners' writing competence in point of ability to use adverbs.
Kaynak
Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
6Sayı
3Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVeU1qazNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8684