Hemşirelik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi
Özet
Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, 2011-2012 yılında araş- tırmaya katılmayı kabul eden 298 öğrenci üzerinde yapıldı. Verilerin toplanmasında anket formu, Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanıldı. Değerlendirmede tanımlayıcı istatistikler, Student t-testi, One-Way ANOVA ve Kruskal Wallis istatistik analiz yöntemleri kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin YATÖ toplam puan ortalaması 68.828.54 olup, yaşlı ve yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları olumlu idi. YATÖ alt boyutlarından yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık ve yaşlının yaşamını sınırlama puan ortalaması ile klinik uygulamalarda yaşlı bireye bakım verme durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p0.05). Öğrencilerin %55inin yaşamının herhangi bir döneminde yaşlı ile birlikte yaşadığı saptanmış olup, yaşamını sınırlama alt ölçek puanı yaşlı ile birlikte yaşayanlarda yaşlı ile hiç yaşamayan öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek saptandı. Mezun olduktan sonra yaşlılar ile çalışmak isteyen öğrencilerin, yaşlının yaşamını sınırlamaya ilişkin alt boyuttan aldıkları puan ortalamasının daha yüksek olduğu belirlendi (p0.05). Sonuç: Genel olarak, hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına iliş- kin olumlu tutum sergilediği belirlendi. Hemşirelik bölümü öğrencilerine eğitimlerinin ilk yıllarında da yaşlı kliniklerinde/ünitelerinde uygulama yapma fırsatı verilmesi yaşlı ayrımcılığının önlenmesi açısından yararlı olabilir. Objective: To determine the attitudes of nursing students towards ageism. Method: This cross-sectional, descriptive study was carried out on 298 students who had accepted to participate in the study. A questionnaire form and Ageism Attitude Scale (AAS) information form were used to collect the data. Student t-testi, One-Way ANOVA, and Kruskal Wallis analysis were used to evaluate the data. Results: The AAS total mean score of students was 68.82±8.54, and their attitudes about senility and ageism were positive. A statistically signifi cant difference was found (p<0.05) between the total score of AAS and caring for an elderly person during clinical applications. It was determined that 55% of students who at some time had lived with an elderly person had signifi cantly higher subscale scores than students who did not live with the elderly. After graduating, students who wanted to work with the elderly was found to be higher than the average scores taken from the sub-dimension (p <0.05). Conclusion: Generally, it was found that the nursing students had positive attitudes regarding ageism. Nursing students in their fi rst year of education should be given the opportunity to practice in elderly care units in order to prevent attitudes of ageism.
Kaynak
Hemşirelikte Eğitim ve AraştırmaCilt
12Sayı
1Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRjMk1qSTNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8657