Pnömatik Sistem Modeli ile Basit Elektrik Devresinde Lambanın Hangi Durumlarda Işık Vereceğinin Öğretilmesi
Özet
Günlük yaşamdaki önemi ve kullanımı nedeni ile elektrik konuları fen bilimleri ve fizik öğretiminin herkademesinde yer almaktadır. Elektrikle ilgili kavramların öğretilmesinde temel bir sistem olarak basit elektrikdevresinin anlaşılması son derece önemlidir. Bu nedenle Pnömatik Sistem Modelinde “hava pompası-pil,plastik şeffaf hortum-bağlantı kablosu, vana-anahtar, plastik balon-lamba, plastik balonun şişmesi-lambaparlaklığı” arasında analojik ilişki kurulmuştur. Ayrıca kavram yanılgısı oluşumunu engellemek için PSM’dekaynak ve hedef kavramlar arasındaki farklılıklar ifade edilmiştir. 5. sınıf öğrencilerine basit elektrikdevresinde lamba parlaklığını etkileyen değişkenlerin öğretiminde kullanılan deneysel temelli analojikPnömatik Sistem Modeli basit elektrik devresinde lambanın ışık vereceği durumların ve hatalı devrelerindüzeltilmesinin öğretiminde kullanılmak üzere yeniden düzenlenmiştir. Çalışmada modelin uygunluğu veişlerliği tartışılmıştır. The topic of electricity is included in science and physics curricula because of the importance ofelectricity and its use in daily life. The understanding of a simple electric circuit as the basic system is extremelyimportant for the teaching of electrical concepts. Therefore analogical relationship have been formed with “airpump-battery, transparent plastic hose-power line, valve-switch, plastic balloon-light bulb, inflating plasticballoon-the light emitting bulb” in the Pneumatic System Model. Also the differences between the source andtarget concepts in the PSM have been expressed for preventing misconception. An experiment-based analogicalPneumatic System Model (PSM) used to teach the 5th students (11 year-old), the variables having an effect onthe brightness of a light bulb in a simple electric circuit has been revised and its suitability and operability forteaching of the light emitting bulb conditions in a simple electric circuit, and resolving the faulty circuits have been discussed.
Kaynak
İlköğretim Online (elektronik)Cilt
15Sayı
4Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpNeU16RXdNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8587