Leadership of School Principals and Their Psychological Birth Order
Özet
The purpose of the research is to determine whether a connection exist between schoolprincipals’ leadership and their psychological birth order. Embedded single case design of the case studyresearch was selected to meet the purpose of the study. The participants of the research consisted of 10principals and 10 teachers working at primary and secondary schools in Artvin city center. Psychologicalbirth order of the principals was determined through an inventory while their leadership styles wereinferred from interviews conducted with teachers. Findings of the study were examined from the point ofdifferent leadership theories and it was found that principals of younger and older boy positions haddifferent leadership styles. Also there were some common characteristics among principals. Principals hadnot exhibited effective behaviors of motivating teachers, emphasizing values, supporting professionaldevelopment of teachers, informing teachers of the school vision, adapting to changes in the educationsystem and the world Araştırmanın amacı okul müdürlerinin liderlikleri ile onların algıladıkları psikolojik doğum sıralarıarasında bir bağlantının olabilirliğini saptamaktır. Durum incelemesi araştırmalarından iç içe geçmiş tekdurum deseni çalışmanın amacını gerçekleştirmek için seçilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Artvin ilmerkezindeki ilk ve orta dereceli resmi okullarda görev yapan 10 müdür ve 10 öğretmen oluşturmaktadır.Müdürlerin psikolojik doğum sıraları onlara uygulanan bir envanter ile saptanmış, liderlik tarzları iseonların idaresinde çalışan öğretmenlerle yapılan görüşmeler ile saptanmaya çalışılmıştır. Farklı liderlikkuramlarına göre bulgular irdelendiğinde küçük ve büyük çocuk konumundaki müdürlerin farklı liderliktarzlarına sahip olabileceği belirlenmiştir. Küçük çocuk konumundaki müdürün demokratik, özgürlükçü,yetki devreden ve insan ilişkilerini önemseyen bir liderliğe sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmengörüşlerine göre bu müdür onları karar alma sürecine katmakta, onların görüşlerine saygı duymakta,görevlerin yerine getirilişini insani ihtiyaçların önüne geçirmemekte, eğitimle ilgili konuları özellikle deperformans ve başarıya dönük hedef belirleme gibi görevleri öğretmenlere devretmektedir. Büyük çocukkonumundaki müdürün bu özelliklere zıt bir şekilde, öğretmenleri aldıkları kararlara ortak etmeyip sadeceonlara danıştığı, görevlerin yerine getirilmesine öncelik verdiği, eğitimsel hedefleri kendisinin belirlediğiortaya konmuştur. Müdürler arasında ortak noktalar da saptanmıştır. Müdürler öğretmenleri güdüleme,değerlere vurgu yapma, öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlama, okulun vizyonundan öğretmenlerihaberdar etme, eğitim sistemi ve dünyadaki değişimlere ayak uydurma konularında etkili davranışlargösterememişlerdir.
Kaynak
İlköğretim Online (elektronik)Cilt
17Sayı
3Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJNU5UY3dNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8490