Tıbbi profesyonalizm algısı: Kavramsal bir çerçeve
Özet
Amaç: Bu araştırmada, hekimlerin tıbbi profesyonalizmi nasıl kavramsallaştırdıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma, fenomenolojik bir çalışma olarak planlanmıştır. Verilerin analizi, transkripsiyon, kodlama, anlam ünitelerinin ve anahtar sözcüklerin belirlenmesi ve kavramsal çerçevenin oluşturulması aşamaları ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Hekimlerin, tıbbi profesyonalizmi, duygusal, hizmet ve felsefik olarak üç boyutta ve on yedi başlık altında kavramsallaştırdığı saptanmıştır. Bu başlıklar, kişisel ahlak-temel evrensel insani değerler, mesleki etik ve değerler, mesleki bilgi ve beceride yetkinlik, kişilerarası etkileşim, öğrenme ve öğretme becerileri, adanmışlık-fedakârlık-özveri, hasta yararını önceleme, mesleki politik anlayış ve sosyal sorumluluk, üst düzey beceriler, özel yaşam ile mesleki yaşantıyı dengeleme, fiziksel görünüm, entellektüel ve sanatsal beceriler, mesleki hâkimiyet, mesleki özerklik, mesleki örgütlülük, ticari tutum ve sosyal sözleşmeyi içermektedir. Belirlenen başlıkların tıbbi profesyonalizmi oldukça geniş bir perspektifte kapsadığı dikkat çekmektedir. Sonuç: Bu araştırmadaki örneklem çeşitliliği göstermiştir ki; ortaya çıkan kavramsal çerçeve, ülkedeki tıp mesleği mensuplarını temsil edebilir ve bu çerçeve içinde belirlenen başlıklar tıp fakültelerinde tıbbi profesyonalizm ile ilgili eğitim programları oluşturulurken yol gösterici olabilir. Objective: This research is designed to show how doctors conceptualize medical professionalism. Materials and Methods: This research is a phenomenological study. The transcription, the codification and the determination of the meaning of entities and key words, and the consistance of a conceptual framework is produced by an analysis of the data. Results: It has been found that doctors conceptualize medical professionalism under seventeen headings and in three dimensions: emotional, service and philosophical. Attention is drawn to the fact that these headings encapsulate medical professionalism in a broad perspective by including headings such as personal morality/ universal humane values, professional ethics and values; expertise in professional knowledge and skill; interpersonal interaction; learning and teaching skills; sacrifice-alturism; the priority of patient interest; professional political understanding and social responsibility; metacognitive skills; balancing between private and professional life; physical appearance; intellectual/artistic skills; professional dominance; professional autonomy; professional organization; commercialism and social contract. The fact that the headings thus defined, explain medical professionalism in a broad perspective, is striking. Conclusion: The diversity of the samples shows that the conceptual framework put forward can represent all of the participants of the medical profession and the headings defined can be taken as providing a path for the education in medical professionalism at medical schools in Turkey.
Kaynak
Marmara Medical JournalCilt
27Sayı
2Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRZeE1EVXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/7980