Bir İnsan İlişkileri Beceri Eğitimi Programının Üniversite Öğrencilerinin Denetim Odağı Düzeylerine Etkisi
Özet
Bu araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen 10 oturumluk insan ilişkileri beceri eğitimi programının, üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma grubu, 2005-2006 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören ve programa gönüllü olarak katılmak isteyen 32 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma deseni olarak deney ve kontrol gruplu ön-test son-test izleme modeli kullanılmış ve 16 birey deney, 16 birey de kontrol grubuna alınmıştır. Araştırmaya katılan bireylerin denetim odağı düzeyleri Rotter (1966) tarafından geliştirilen ve Dağ tarafından 1991 yılında Türkiye uyarlaması yapılan Rotter İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği [RİDKOÖ] ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde Mann Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları; 10 oturumluk İnsan İlişkileri Beceri Eğitimi Programı’nın üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeyleri üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Son-test uygulamasından üç ay sonra yapılan izleme çalışmasında, deney grubunda yer alan bireylerin RİDKOÖ son-test ve izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılığın bulunmadığı saptanmıştır. Elde edilen bu sonuç, insan ilişkileri beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeyleri üzerindeki etkilerinin kalıcı olabileceğini düşündürmektedir. In this research, the effect of 10-session human relations skill training program which was developed by the researcher, on the locus of control levels of university students has been investigated. The study group included total 32 students voluntary students who were studying in Ondokuz Mayıs University in 2005-2006. Pre-test post-test with control group follow model was used as research design, in which 16 people were in experimental group and 16 people were in the control group. Locus of control levels of the participants was gathered with Rotter‘s (1966) Internal-External Locus of Control Scale and which was adapted to Turkish culture by Dağ (1991). Mann Whitney U test and Wilcoxon matched-pairs signed ranks test was used in the data analysis. The results showed that 10-session Human Relations Skill Training Program was significant on the locus of control levels of university students. The findings of the study indicate that the 10-session human relations skill training program has been effective on the locus of control levels of university students. The data collected demonstrate that the human relations skills training may have permanent effects on the locus of control levels of university students
Kaynak
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
2Sayı
2Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TnpVeE1UQXc=https://hdl.handle.net/20.500.12712/7304