İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi
Abstract
Problem Durumu: Bu araştırmada İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi’nin öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın Amacı: Araştırmada İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi’nin öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Çalışma grubu; 2003–2004 öğretim yılı yaz döneminde Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 64 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma deseni olarak kontrol gruplu ön-test son-test model kullanılmış ve 32 öğrenci deney, 32 öğrenci kontrol grubuna alınmıştır. Öğrencilerin çatışma çözme beceri düzeyleri Akbalık (2001) tarafından geliştirilen “Çatışma Çözme Ölçeği (ÇÇÖ)- Üniversite Formu” empatik beceri dü- zeyleri ise Dökmen (1988) tarafından geliştirilen “Empatik Beceri Ölçeği (EBÖ) – B Formu” ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde ise t-testi tekniği kullanılmıştır. Bulguları ve Sonuçları: Araştırmada elde edilen bulgular, 12 haftalık İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi alan öğretmen adaylarının, çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerinin; bu dersi almayan öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerinden daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur (p0.001). Araştırma bulguları; bilgilendirme ve beceri kazandırma odaklı iletişim, insan ilişkileri ve çatışma çözme becerileri öğretiminin, öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Öneriler: Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, eğitim fakültelerinde İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi’nin zorunlu ders olarak okutulması önerilebilir. Problem Statement: In this research, the effect of Human Relations and Communication Course on the conflict resolution and empathic skill levels of prospective-teachers‘ are examined. Purpose of Study: The effect of Human Relations and Communication Course on the conflict resolution and empathic skill levels of prospective-teachers‘ are examined. Methods: The study was carried out on the 64 students which consist of 32 participants in the control group, 32 participants in the experimental group who are students at Ondokuz Mayıs University. The design of the research was based on an experimental pre-test post-test model. Prospective-teachers‘ conflict resolution skill levels were measured by means of “Conflict Resolution Scale“ which was developed by Akbalık (2001). Empathic skill levels were measured by means of “Empathic Skill Scale“ with B-Form which was developed by Dökmen (1988). The data analysis applied t-test technique were applied for statistical analysis. Findings and Results: The research pointed out that conflict resolution and empathic skill levels of prospective-teachers‘ who attended Human Relations and Communication Course were higher than those of others (p<0.001). In general, results have showed that Human Relations and Communication Course may effect prospective- teachers‘ conflict resolution and empathic skill levels positively. Conclusions and Recommendations: Human relations and communication course must be taken by prospective teachers.
Source
Eurasian Journal of Educational ResearchVolume
0Issue
23URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TmpFNU5qRXg=https://hdl.handle.net/20.500.12712/7265