An Analysis of Master’S and Doctoral Research on Flipped Instruction in Turkey
Özet
Flipped learning has been one of the most popular trends in education in the lastdecade. History of flipped learning dates back to 2007 when two chemistry teachers inthe USA recorded videos and screencast them for enabling their students to compensatefor the lessons they missed. Flipped learning emphasizes effective use of class time bychanging the traditional task of teachers and students inside and outside the classroom. Inflipped learning, students' roles as passive lecture listeners change to active participantsin classroom activities. As its name suggests, flipping takes the presentation or lecturepart which is traditionally done in the classroom and places that in pre-class work. Itcan be considered as a pedagogical model in which the typical lecture and homeworkelements of a course are reversed. Subsequent to the first implementation of this newinstructional model, a lot of institutions have started to integrate the model into theireducation systems and research on flipped learning has begun to gain popularity. Thisstudy aims to analyse master’s and doctoral research on flipped learning conducted inTurkey. As data collection tool, document analysis method was used in the study. Tothis end, some key words related to flipped learning were searched in the data base ofNational Thesis Center (NTC) provided by the Council of Higher Education. It was foundthat 57 master’s and 31 doctoral research was conducted in different disciplines betweenthe years of 2014 and 2019 in Turkey. The scope of majority of these studies was usuallybased on determining students’ attitudes, perceptions, academic achievements, and selfefficacybeliefs. Some studies focused on the contribution of flipped learning to learners’development of 21st century skills as well as to general competence levels. The study also found that flipped learning was implemented in a wide range of disciplines such ashistory, chemistry, music, science education, social studies, accounting education, medicalstudies, and foreign language education which constituted the greatest proportion of thecurrent academic research in Turkey. Tersten yapılandırılmış öğrenme (ters yüz öğrenme)son on yılda eğitim alanındagörülen en popüler yöntemlerden birisidir. Tersten yapılandırılmış öğrenmenin tarihi2007 yılına dayanır. Amerika’da iki kimya öğretmeni dersleri çeşitli sebeplerle kaçıranöğrenciler için videolarını kaydedip yayınladılar. Tersten yapılandırılmış öğrenmeöğretmen ve öğrencilerin alışılagelmiş sınıf içi ve sınıf dışı rollerini değiştirerek sınıfiçi zamanı daha etkin kullanabilmeyi hedefler. Pasif olarak sınıfta yer alan öğrencilerbu yöntemde artık derse aktif katılım sağlarlar. İsminden de anlaşılacağı üzere terstenyapılandırılmış öğrenmede alışılagelmiş olan sınıf içinde öğretmenin konuyu anlattığısunum kısmı artık dersten önce öğrencilerin videolar üzerinden halledecekleri bir durumhalini almıştır. Yani bu yöntemle öğrenciler evde ödev yapacakları yerde öğretmenlerininders videolarını izlerler sınıfta ise ödev, daha çok alıştırma, etkinlik gibi daha aktiföğrenme ortamlarında bulunurlar. Bu yöntemin Amerika’da ilk uygulamasında sonrabirçok kurum yöntemi eğitim sistemlerine dâhil etmiş ve bu alanla ilgili araştırmalarda daartış başlamıştır. Bu çalışma tersten yapılandırılmış öğrenme yöntemini baz alan Türkiye’yapılmış yüksek lisans ve doktora çalışmalarının bir analizini yapmayı hedeflemektedir.Çalışmada veri toplama aracı olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla,Yüksek Öğrenim Kurumu’nun Ulusal tez merkezi veri tabanında yöntemle ilgili bazıanahtar kelimeler taranmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye’de bu yöntem ile ilgili 2014-2019 yılları arasında farklı disiplinlerde yapılmış 57 yüksek lisans, 31 doktora tezineulaşılmıştır. Çalışmaların büyük bir çoğunluğunun amacının tersten yapılandırılmışyöntemin öğrenci başarıları, tutumları, algıları ve öz yeterlik inançlarına katkısınıincelemek olduğu sonucuna varılmıştır. Bazı çalışmalar bu yöntemin öğrencilerin genelbecerilerinin yanında 21. Yüzyıl becerilerine katkısını araştırmışlardır. Çalışma sonundatersten yapılandırılmış öğrenmenin tarih, kimya, sağlık, fen, sosyal, müzik ve yabancı dilöğretimi gibi çok farklı disiplinlerde yapılan tezlerde yer aldığı sonucuna da varılmıştır.Türkiye’deki bu alanlarda yapılan çalışmalar ise en çok yabancı dil öğretimi alanındakitezlerde kendini göstermiştir.
Kaynak
EKEV AKADEMİ DERGİSİCilt
0Sayı
80Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpNd05qRXpNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/6700