Fen Bilgisi Öğrencilerinin Asit ve Bazlarla İlgili Zihinsel
Özet
Bu çalışmada fen bilgisi eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin asit ve baz kavramlarıyla ilgili zihinsel modellerinin saptanması amaçlanmıştır. Çalışmaya Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında 1. sınıfta öğrenim gören 75 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerden asit ve baz kavramlarıyla ilgili zihinlerinde canlananları çizmeleri ve çizimlerini yazılı olarak açıklamaları istenmiştir. Öğrencilerin yaptıkları yazılı açıklamalar ve çizimlerden elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda asit, baz, kuvvetli asit ve zayıf asit, kuvvetli baz ve zayıf baz, asit-baz kavramlarına ait deney tasarlama, günlük yaşamda asitler ve bazlar olmak üzere altı zihinsel model ortaya konmuştur. Öğrencilerin asit ve baz kavramlarıyla ilgili zihinsel modellerinin genel anlamda yeterli olmasına karşın asit ve bazlara örnek verme, deney tasarlama, günlük yaşamda asit ve bazlar konusunda zihinsel modellerinin sınırlı olduğu görülmüştür. Asit ve baz konusu ilköğretim kademesinden yükseköğretim kademesi de dahil olacak şekilde fen bilimleri ve kimya eğitiminin temel konuları arasında yer almaktadır. Bu konunun öğretiminde asit ve bazlar günlük yaşamda da sıkça karşılaşılan maddeler oldukları için özellikle yaşam temelli öğrenme etkinliklerine ağırlık verilerek konunun işlenmesinin ve deneylerde laboratuvardaki kimyasal maddelerin yanı sıra günlük yaşamdaki asit ve baz örneklerinin de kullanılmasının gerekli ve önemli olduğu düşünülmektedir. This study aims to examine science education program students' mental models regarding the concepts of acid and base. The study was conducted with the participation of 75 students attending the first year of a Science Education program. Students were asked to draw their mental images concerning the concepts of acid and base, and then explain their drawings in writing. Written descriptions and drawings of the students were than analyzed using descriptive analysis. A total of six mental models were identified: acid; base; strong acid and weak acid; strong base and weak base; designing experiments on the concepts of acid and base; and acids and bases in daily life. It was found that students' mental models regarding the concepts of acid and base were satisfactory on the whole, but somewhat limited when it comes to giving examples of acids and bases, designing experiments, and acids and bases in daily life. Acids and bases are among the major topics covered in science and chemistry classes at all levels of education from primary school to college. It is recommended that daily life activities should be emphasized in the teaching of acids and bases because acids and bases are frequently encountered in daily life, and experiments should make use of acid and base examples from daily life in addition to the chemicals in the laboratory.
Kaynak
Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiCilt
12Sayı
32Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrME5EWTNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/6688