Taklit Ürün Satın Alma Davranışında Bireysel Caydırıcı Olarak Risk Faktörleri: Aksesuar Ürünleri Üzerine Bir Araştırma
Özet
Taklit ürünler bugün tüm dünyadaüzerine düşünülen ve çözüm arananönemli bir konudur. Taklit ürünlerkullanımları ile tüketicilere, üretimi ilemikro düzeyde işletmelere makrodüzeyde ise ekonomilere zararvermektedir. Bu çalışmada, taklit ürünlere yönelikarzın oluşmasında önemli bir rol üstlenentüketicilerin taklit ürün satın alma davranışına çeşitlirisk faktörlerinin ve cinsiyetin etkisi incelenmiştir.Araştırmada ürün kategorisi olarak tüketicilerinbirçok noktada kolayca ulaşabildiği aksesuarürünleri seçilmiştir. Araştırma kapsamındaSamsun/Türkiye örnekleminden 351 katılımcıyaanket tekniği ile ulaşılmıştır. Taklit ürün satın almadavranışının önünde bir engel oluşturacağıdüşünülen fiziksel, sosyal, finansal, psikolojik riskfaktörleri ile satın alma niyeti arasındaki ilişkileredayanan araştırma modeli oluşturulmuştur.Araştırma sonucunda finansal riskin taklit aksesuarürünü satın alma davranışını güçlü bir şekildeazalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer riskfaktörlerinin ise taklit aksesuar ürünü satın almaniyeti üzerinde bir etkisinin olmadığı görülmüştür.Cinsiyete dayalı model karşılaştırmasında isekadınlar ve erkeklerin taklit ürün risk algıları modelseviyesinde farklılaşmamaktadır. Araştırmabulgularına göre pazarlama program veuygulamalarında taklit ürün kullanımı ilekarşılaşılacak finansal zararlara vurgu yapılmasınınfaydalı olacağı söylenebilir. Counterfeit products areimportant issues about which it is to bethought and to be solved all over theworld today. Counterfeit products areharmful to the consumers with their use,to micro-level operations with their production and tothe economies at macro-level. In this study, the effectof various risk factors and gender on purchasing thecounterfeit product behavior of consumers whoplayed an important role in the formation of supplyfor counterfeit products is examined. Accessoryproducts that consumers can easily reach in manyplaces are selected as a product category in thesurvey. Within the scope of the survey, 351participants from Samsun/Turkey sample are reachedby a questionnaire. A research model based on therelationship between intention of purchasing andphysical, social, financial, psychological risk factorsthat are thought to be an obstacle to behavior ofpurchasing counterfeit product is established. As aresult of the research, it is found that the financial riskhas strongly reduced the behavior of purchasing thecounterfeit accessory product. Other risk factors arenot seem to have any effect on the intention ofpurchasing counterfeit accessory products. In thegender based model comparison, risk perceptions ofmale and female are not different at the model level.It can be said that it would be beneficial to emphasizethe financial damages to be faced with the use ofcounterfeit products in the marketing programs andapplications according to the results of the research.
Kaynak
Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiCilt
36Sayı
4Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWprNE5qQTRPQT09https://hdl.handle.net/20.500.12712/6680