Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Eğitimine Yönelik Algıları
Özet
Bu çalışma, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık eğitimine yönelik algılarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma metodu kullanılarak yürütülen çalışma, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde eğitimine devam etmekte olan 5 kız, 5 erkek olmak üzere toplamda 10 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örneklem seçimi kullanılmıştır. Verilerin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiş, elde edilen verilerin analiz edilmesinde de betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, sistematik olarak kodlanarak kategoriler belirlenmiş ve okuyucu için anlamlı hale getirilmiştir. Elde edilen görüşme metinleri sistematik olarak kodlandıktan sonra, katılımcılardan alınan görüşler arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri belirlemek amacıyla görüşme metinleri arasında karşılaştırmalar yapılmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmen adaylarının birçoğunun küresel vatandaşlık algılarının yeterince gelişmemiş olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının birçoğunun da küresel vatandaşlık algılarını ifade ederken vatandaşlık ders kitaplarında yer alan klişe ifadelerle sınırlı kaldıkları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık kavramı üzerinde en fazla yoğunlaştığı kavramlar ise hak, sorumluluk, görev bilinci, saygı, evrensel ve kültürel değerler olmuştur. Araştırma sonunda küresel vatandaşlık eğitimiyle ilgili olarak ilkokuldan itibaren eğitim programlarında küresel konulara yer verilmesi, öğretmenlerin ve öğrencilerin dünyadaki gelişmeleri, alanlarıyla ilgili yayınları takip edebilmeleri ve teknolojik materyalleri kullanabilmeleri için onlara gerekli olan finansmanın sağlanması gibi çeşitli önerilerde bulunulmuştur. This study seeks to uncover prospective Social Studies teachers' perceptions of global citizenship education, and was conducted through qualitative research methodology with a total of 10 Social Studies teacher candidates - five female and five male - studying at Ondokuz Mayıs University in Samsun, Turkey. Targeted sampling was used in the selection of the participants, semi-structured interview forms were designed for data collection, and the descriptive analysis method was chosen for data analysis. The raw data obtained from the interviews were categorized through systematic coding and thus rendered meaningful for the reader. After each interview text was systematically coded, all texts were compared to detect similarities and differences in the participants' opinions. The study findings suggest that many prospective teachers' perceptions of global citizenship education are not sufficiently developed. Besides, most of them confine themselves to the clichés in the citizenship coursebooks when expressing their global citizenship perceptions. The prospective teachers mostly focus on the concepts of the rights, responsibilities, duty consciousness, respect, and universal and cultural values. The study concludes with various suggestions by the researcher such as global issues being integrated within the curricula right from the primary school, and funding being made available to teachers and students so that they can keep up with the developments in the world, follow relevant publications, and use technological materials.
Kaynak
Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler DergisiCilt
7Sayı
24Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpFeE5EZzFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12712/6651