Okul Öncesi Programının Stufflebeam Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün Modeline Göre Değerlendirilmesi
Özet
Eğitimde program değerlendirmenin yapılmasındaki temel amaçeğitim öğretim sürecini, yapısını, kaynaklarını gözden geçirerek, mevcutsorunları tespit etmek ve bunlara çözüm bulmaktır. Bu süreçteöğrencilerin uygulamada kazandıkları yeterlikler ile programınhedeflerinin ve ilgili alanda çalışan bireylerin niteliklerininkıyaslanarak,eğitimprogramınıgeliştirilmesiamaçlanır.Değerlendirmede, programın amaçları temel alınarak öğrencilere,öğretim yöntem ve kaynaklarına, eğitim çıktılarına (mezunların başarısı)ve programdan beklenen başarıya ulaşılıp ulaşılmadığına ilişkin verilertoplanarak karar verilmektedir. Program değerlendirme amacıyla pekçok model kullanılmaktadır. Bu modellerden biri de DanielStufflebeam’in geliştirmiş olduğu bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP)modelidir. Kapsamlı ve zengin olan CIPP modelinin hedefi programhakkında karar verici olan kişilere bilgi vermektir. Değerlendirmesürecinde yetkililerin programla ilgili dört boyutta karar vermesigerekmektedir. Planlama, yapılaştırma, yürütme ve uygulama, yenidendüzenleme olarak ifadelendirilen bu kararların her biri için ayrı birdeğerlendirme önerilmektedir. Bunlar bağlam(context), girdi(input),süreç(process) ve üründür(product). Okul öncesi eğitim çocuğun çokyönlü gelişimini sağlayan ilk programlı eğitim basamağıdır. Bu nedenleuygulanan eğitim programının değerlendirilmesi, eksikliklerininbelirlenmesi çocukların sağlıklı gelişimini çok boyutlu olarak etkilemektedir. Buradan hareketle çalışmada, Stufflebeam’ın Bağlam,Girdi, Süreç, Ürün Değerlendirme Modeli temel alınarak okul öncesieğitim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesiamaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden betimsel taramamodelinin kullanıldığı araştırmada veriler araştırmacılar tarafındangeliştirilen Okul Öncesi Stufflebeam Program Değerlendirme Ölçeği ileelde edilmiştir. Araştırmada veriler basılı olarak ve elektronik ortamdagoogle docs altyapısı kullanılarak elde edilmiştir. 155 okul öncesiöğretmenden elde edilen verilerin analizinde programa ilişkingörüşlerin, bütün boyutlarda “Orta derecede katılıyorum” düzeyinde ( x3,33) olduğu görülmüştür. Ayrıca kadın ve erkek öğretmenleraçısından programa ilişkin görüşlerde cinsiyet bakımından anlamlı birfarklılık bulunmazken, görev yeri bakımından merkezde çalışanlarınköy ve ilçelerde çalışanlara göre ve göreve yeni başlamış öğretmenlerindiğer öğretmenlere göre okul öncesi programa daha olumlu baktıklarıgörülmüştür. The curriculum evaluation is carried out in order to review theteaching process and the teaching resources, to identify the problemsencountered by the educators, teachers as well as administrators and tofind solutions, to develop the curriculum with the aims of thecurriculum by comparing the qualifications of the students and thequalifications of targeted occupations that students will have in thefuture. Assessment is made by gathering data about the students,teaching methods and teaching resources, curriculum goals,achievements of graduates, and satisfaction levels of students andteachers from the curriculum. Many models can be used for thecurriculum evaluation. One of these models is the CIPP modeldeveloped by Daniel Stufflebeam. The context, input, process andproduct m 1 odel, which is called Stufflebeam's CIPP model, is verycomprehensive and versatile. The purpose of this model is to informpeople who have the authority to make decisions about the curriculum.During the evaluation process, the authorities must decide on fourareas for the curriculum. These are; decisions on planning, decisions onstructuration, decisions on implementation and monitoring, anddecisions on reorganization. The appropriate type of assessment can beused for each of these four different decision stages. These are context,input, process, and product. Pre-school education is the firsteducational step that provides the child with multi-faceted development.For this reason, the evaluation of the training program and thedetermination of the deficiencies may indirectly affect the healthydevelopment of children in a multidimensional way. The aim of this study is to evaluate the pre-school education curriculum based onStufflebeam's Context, Input, Process, Product Evaluation Model in thedirection of teacher opinions. Pre-school Stufflebeam ProgramEvaluation Scale developed by researchers was used in the research inwhich the descriptive screening model was used in quantitativeresearch methods. In the research, the data were obtained in electronicform using google docs infrastructure. In the analysis of the dataobtained from 155 pre-primary teachers, it was seen that in alldimensions they were in the middle level at the level of "I agree at themiddle level" ( x 3.33). In addition, there was no significant genderdifference in the views regarding the programa in terms of male andfemale teachers. It was seen that the employees in the center were morefavored by the workers in the villages and districts, and those in thebeginning and in the beginning were more positive than the otherteachers.
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
13Sayı
27Bağlantı
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14222https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBeU1ERTNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6505