I. Ulusal gerontoloji sempozyumu özet kitapçığı
Tarih
2024Yazar
Erdoğan, Esra
OMÜ, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Gerontoloji Bölümü
0000-0002-6511-1604
Erdoğan, Esra
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Yaşam süresinin uzaması ve buna ek olarak nüfusumuzda yaşlıların çoğalması, yaşlanma ve yaşlılık üzerine bilgilerimizin artırılması gerektiğine işaret etmektedir. “Gerontoloji, yaşlanma ve yaşlılığın bedensel, psişik, sosyal, tarihsel ve kültürel yönlerinin tarifi, açıklaması ve modifikasyonu ile ilgilenmektedir. Yaşlanma açısından önemli ve yaşlılığı yapılandıran çevreler ve sosyal kurumlar da buna dâhildir.” (Baltes, Baltes 1992, s.8). Gerontolojinin güncel amaç ve hedefleri, yaşlanma sürecinde normatif değişimlerin ve yaşlılıkta normatif durumların belirlenmesinden ziyade, bireysel ve bireyler arası değişkenliğin tarifi ve açıklamasını kapsamaktadır. 60+Tazelenme Üniversitesi alanda gerçekleştirilen gerontolojik uygulama modeli olarak hem yaşlanma ve yaşlılığın güncel sosyal ve kültürel, bedensel ve psişik beklentilerine uygun bir cevaptır hem de gerontolojik bilgi ve tecrübelerin farklı bilimsel disiplinler arasında transferini ve çoğaltımını sağlayan gerontolojik teorilere dayanan bir girişim olarak da güncel toplumsal, bilimsel ve sosyal politik ihtiyaçları dikkate almaktadır. Toplumsal kalkınmayı desteklemesi, bilimsel gelişmeye katkısı, sosyoekonomik gelişmelerle bağlantıları ile toplumda etik ve ahlaki değerlerin korunması ve “yaşlıya saygı” geleneğimizin devamı açısından yapacağı katkılarıyla, Tazelenme Üniversitesi dikkate değer bir yetişkin eğitimi modelidir. Ömür boyu öğrenme modeline dayanan eğitim sistemine teorik ve pratik boyutlar ekleyerek, 60 yaş ve üzeri yetişkinlerin mevcut bedensel, psişik ve sosyal yeterliliklerini korumalarına ve yenilerini kazanmalarına katkı sağlamakla kalmayıp, aynı zamanda aktif yaşlanma modeline dayanan zihinsel ve bedensel aktifliğin toplumda algılanmasına yardımcı olmaktadır. Bu modelin bilimler arası iş birliğini destekleyen nitelik taşımakta oluşu, bilimsel gelişmeye yapacağı katkıların yanı sıra, yaşlılıkta bağımsızlığın korunmasına da katkı sağlayacaktır. 60+Tazelenme Üniversitesinin toplumsal etkileri ve katkıları, yaşlı bireylerin aktif bir şekilde topluma katılımını teşvik etme ve yaşam kalitelerini artırma açısından önemlidir. Bu üniversite, yaşlıların bilgi ve deneyimlerini paylaşmalarını teşvik ederek toplumda bir bilgi ve kültür kaynağı haline gelme niteliği taşıyabilmektedir. Ayrıca katılımcıların sosyal bağlarını güçlendirmesi ve yaşam kalitelerini artırması da önemli bir etki olarak değerlendirilmelidir. The extension of life expectancy, coupled with the increasing population of elderly individuals, highlights the necessity of enhancing our knowledge on aging and old age. ‘‘Gerontology is concerned with the description, explanation and modification of the physical, mental, social, historical and cultural aspects of aging and old age. This includes the environments and social institutions that are important for aging and that structure old age.’’ (Baltes, Baltes 1992, p.8). The current aims and objectives of gerontology include the description and explanat ion of individual and interpersonal variability, rather than the determination of normative changes in the aging process and normative states in old age. The 60+ Refreshment University serves as a gerontological practice model that not only aligns with the current social, cultural, physical, and psychological expectations of aging and old age but also addresses contemporary societal, scientific, and social policy needs as an initiative based on gerontological theories facilitating the transfer and augmentation of gerontological knowledge and experiences across different scientific disciplines. Refreshment University is a remarkable adult education model with its support for social development, its contribution to scientific development, its connections with socio-economic developments, the protection of ethical and moral values in society and the continuation of our tradition of "respect for the elderly". By adding theoretical and practical dimensions to the education system based on the lifelong learning model, it not only facilitates the preservation of existing physical, psychological and social competencies of adults aged 60 and over as well as acquisition of new ones, but also helps to perceive mental and physical activity based on the active aging model in society. The interdisciplinary nature of this model, supporting collaboration across sciences, will contribute not only to scientific advancement but also to preserving independence in old age. The social impacts and contributions of the 60+Refreshment University are important in terms of encouraging the active participation of older individuals in society and improving their quality of life. This university has the potential to become a source of knowledge and culture within society by encouraging the sharing of knowledge and experiences among the elderly. Furthermore, the strengthening of participants' social bonds and the enhancement of their quality of life should also be considered as significant impacts.
Kaynak
I. Ulusal gerontoloji sempozyumu özet kitapçığıKoleksiyonlar
- Konferanslar [6]