Credit utilization and satisfaction of farmers from microfinance institutions: The case of Oromia credit and savings share company in the Wadera district (Ethiopia)
Citation
Urago, G. G. (2022). Credit utilization and satisfaction of farmers from microfinance institutions: The case of Oromia credit and savings share company in the Wadera district (Ethiopia). (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Tarım, başta gelişmekte olan ülkeler olmak üzere ülkenin ekonomilerinin gelişmesinde büyük önem taşımaktadır. Tarımın ekonomiye en büyük katkısını sağlayan çiftçiler, resmi kaynaklardan kredi almada farklı zorluklarla karşı karşıyadırlar. Bu çalışmanın amacı, çiftçilerin mikro-finans kurumlarından kredi kullanımları ve geri ödemelerini etkileyen faktörler ile birlikte mikro-finans kurumlarının hizmetlerinden memnuniyetlerini ortaya konulmasıdır. Bu amaçlara ulaşmak için gerekli olan birincil veriler 270 çiftçiden yüz yüze anketler yoluyla elde edilmiştir. İlgili web siteleri ve yayıncıların ikincil verileri de kullanılmıştır. Toplanan verileri analiz etmek için hem tanımlayıcı hem de ekonometri modeller kullanılmıştır. Çiftçilerin kredi kullanımlarını ve aldıkları kredi miktarlarını modellemek için bağımsız çift-sınır modeli kullanılmıştır. Çiftçilerin kredi geri ödemelerini etkileyen faktörleri belirlemek için lojistik regresyon modeli kullanılmıştır. Çiftçilerin mikro-finans kuruluşları tarafından sağlanan hizmetlerin kalitesinden memnuniyetlerini ölçmek için SERVPERF modelin uyarlanmış hali kullanılmıştır. Probit regresyonu sonuçları, çiftçilerin tasarruf alışkanlıklarının ve eğitimin kredi kullanım kararlarını olumlu, çiftçilerin tarım dışı gelirleri ve kredi geri ödeme dönemine yönelik algılarının ise olumsuz etkilediğini göstermiştir. Kırpılmış regresyon sonuçları, çiftçilerin yaşının, çiftlik gelirinin ve çiftlik dışı gelirin alınan kredi miktarı üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Lojistik regresyon sonuçları, arazi büyüklüğü, tropik hayvan sayısı ve çiftçilerin konutları ile mikro-finans kurumlarının arasındaki mesafenin kredinin geri ödenmesini pozitif olarak etkilediğini, medeni durum ve çiftçilerin kredi geri ödeme dönemine yönelik algısının ise negatif olarak etkilediğini göstermiştir. Faktör analizi sonucunda mikro-finans kurumlarının çiftçilere sunduğu hizmetlerin kalitesini ölçen beş unsur elde edilmiştir. Tam güvenilirlik, empati, yanıt verebilirlik, planlama ve kredi koşulları unsurlarının çiftçilerin mikro-finans kurumlarının hizmetlerinden memnuniyeti ile anlamlı bir pozitif ilişkisi olduğunu ortaya konulmuştur. İlgili kuruluşların çiftçilerin kredi kullanımının faydaları ve kredi temerrüdünün sonuçları hakkında farkındalığını artırmak için daha fazla eğitim vermeleri tavsiye edilmektedir. Agriculture is crucial in developing the economies of countries, especially developing countries. Smallholder farmers, who share the largest contribution of agriculture to the economy, confront different challenges in obtaining credit from formal sources. The aim of this study was to examine the effective factors for credit utilization and repayment and, farmers' satisfaction with microfinance institution services by farmers from microfinance institutions. In addition, it was aimed to measure. The necessary primary data that was used to achieve these goals was collected from 270 farmers through face-to-face questionnaires. Some secondary data from reputed websites and publishers were also used. Both descriptive and econometric models were employed to analyze the collected data. The independent double-hurdle model was used to model credit utilization and loan amounts received by farmers. The logit model was employed to identify factors influencing loan repayment by farmers. A modified version of the SERVPERF model was used to measure farmers' satisfaction with the quality of services provided by microfinance institutions. The results of the first-hurdle probit regression showed that the saving habits of farmers and training had a positive impact on the credit utilization decisions of farmers, while the off-farm income and perception of farmers towards the loan repayment period had a negative impact. The results of second-hurdle truncated regression revealed a positive impact of the age of farmers, farm income, and off-farm income on the received loan amount. The output of the logistic regression showed that the land size, the number of tropical livestock, and the distance between residences of farmers and microfinance institutions had a positive relationship with loan repayment, while marital status and the perception of farmers towards the loan repayment period had an inverse relationship with loan repayment by farmers. As a result of factor analysis, five dimensions that measure the quality of services provided by microfinance institutions to farmers were derived. All reliability, empathy, responsiveness, schedule, and terms of credit dimensions had a significant positive relationship with farmers' satisfaction and the services of microfinance institutions. It was recommended that the concerned body should provide more training to raise awareness of farmers about the benefits of credit utilization and the consequences of loan-default.