Sanal ortamda yalnızlık ve mağduriyet ile sosyal medyada sosyal kaygı arasındaki ilişki:Üniversite öğrencileri örneklemi
Künye
Özdemir, A.B. (2022). Sanal ortamda yalnızlık ve mağduriyet ile sosyal medyada sosyal kaygı arasındaki ilişki: Üniversite öğrencileri örneklemi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Araştırmada üniversite öğrencilerinde sosyal medyada sosyal kaygının siber
mağduriyet ve sanal ortamda yalnızlık ile ilişkisi incelenmektedir. Araştırmada veri
toplama araçları olarak “Sosyal Medya Kullanıcıları için Sosyal Kaygı Ölçeği”,
“Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği (SOYÖ)” ve “Siber Mağduriyet Ölçeği”
kullanılmıştır. Çoğunluğu 18-24 yaş aralığında olan 401 gönüllü üniversite öğrencisi
ile çalışılmıştır. Veriler SPSS 22 İstatistik Paket Programında analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre sanal ortamda yalnızlık arttıkça sosyal medyada
etkileşim kaygısının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Siber mağduriyet düzeyi arttıkça
sosyal medyada paylaşılan içerik kaygısı düzeyinin de arttığı görülmüştür. Öte
yandan, sanal ortamda yalnızlık düzeyi arttıkça siber mağduriyet düzeyinin azaldığı
görülmüştür. Demografik değişkenler açısından incelendiğinde ise sosyal medyada
sosyal kaygı düzeyinde ve/veya bazı alt boyut düzeylerinde öğrenim görülen sınıf,
yaşamın büyük kısmının geçirildiği yer ve cinsiyet gruplarına göre anlamlı
farklılıklar bulunduğu görülmüştür. Kadınların sosyal medya platformlarında
yaşadıkları sosyal kaygı düzeyinin erkeklere göre anlamlı düzeyde daha yüksek
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversite 4. sınıf öğrencilerinin sosyal medya
platformlarında yaşadıkları sosyal kaygı düzeyinin, üniversite 1. sınıf
öğrencilerinden ve üniversite 2. sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde daha düşük
olduğu görülmüştür. Yaşamının büyük kısmını köyde geçiren katılımcıların sosyal
medya platformlarında yaşadıkları sosyal kaygı düzeyinin, yaşamının büyük kısmını
il merkezinde geçiren katılımcılara ve yaşamının büyük kısmını ilçe veya kasaba
merkezinde geçiren katılımcılara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Katılımcıların yaşları arttıkça sosyal medya platformlarında yaşadıkları sosyal kaygı
düzeylerinin azaldığı saptanmıştır. Araştırmada elde edilen bulguların sosyal medya
platformlarında yaşanabilecek sosyal kaygıyı, sanal ortamda yalnızlığı ve siber
mağduriyeti önlemeye yönelik alınabilecek önlemler açısından yararlı olacağı
düşünülmektedir. The research was conducted on the analysis of the relationship between social
anxiety in social media, cyber victimization and loneliness in the virtual environment
in a sample of university students. Data were collected by using the “Social Anxiety
Scale for Social Media Users”, “Virtual Environment Loneliness Scale (VELS)” and
“Cyber Victimization Scale”. Data were collected from 401 volunteer university
students, aged mostly 18-24. The data were analyzed in SPSS 22 Statistical Software
Package.
According to the study, it was found that when the level of loneliness increased
in the virtual environment, the level of interaction anxiety in social media increased.
It was observed that as the level of cyber victimization increased, the level of content
anxiety shared on social media also increased. It was observed that as the level of
loneliness increased in the virtual environment, the level of cyber victimization
decreased. When the datas assessed in terms of socio-demografic charactestic,
significant differences were found between social anxiety levels and/or some subdimension levels in social media according to the class level groups, place groups
where most of their lives were spent and gender groups. The level of social anxiety
experienced by women on social media platforms is significantly higher than that of
men. The level of social anxiety experienced by 4th year university students on
social media platforms is significantly lower than 1st year university students and
2nd year university students. The level of social anxiety experienced by the
participants who spend most of their lives in the village is higher than the
participants who spend most of their lives in the city center and those who spend
most of their lives in the district center. As the age of the participants increases, their
social anxiety levels on social media platforms decrease. The findings obtained from
the research will be useful in order to prevent social anxiety on social media
platforms, loneliness in the virtual environment, cyber victimization.
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Ortaokul sosyal bilgiler dersi içeriğinin öğrencileri lise tarih ve coğrafya dersi öğretimine hazırlama durumunun öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi / Muhammet Köksal ; danışman Necati Tomal
Köksal, Muhammet [Eğitim] (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)… -
Ortaokul sosyal bilgiler derslerinde müzelerin önemi ve kullanılma durumuna ilişkin öğretmen görüşleri (Sinop ili örneği) / Atakan Ustaoğlu ; Danışman Necati Tomal.
Ustaoğlu, Atakan (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)… -
Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlilikleri : Samsun ili örneği / Serkan Yıldırım ; danışman Murat Bayram Yılar
Yıldırım, Serkan (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)…