Okullarda çalışan psikolojik danışmanların iş doyumu, yılmazlık düzeyleri ve algıladıkları örgütsel destek düzeyleri arasındaki ilişki
Künye
Yıldıray, B. (2022). Okullarda çalışan psikolojik danışmanların iş doyumu, yılmazlık düzeyleri ve algıladıkları örgütsel destek düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmanın amacı, 2020-2021 eğitim öğretim yılı Eskişehir ve Samsun ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okulları ve özel okullarda çalışan psikolojik danışmanların algıladıkları örgütsel destek düzeyleri, iş doyumları ve yılmazlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından incelemektir. İlişkisel tarama modeli ile yürütülen bu araştırmanın örneklem grubunu resmi ve özel okulların farklı kademelerinde çalışan 164'ü erkek 336'sı kadın olmak üzere 500 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında örneklem grubuna Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği, İş Doyumu Ölçeği ve Yılmazlık Ölçeği uygulanmıştır. Ölçme araçlarından elde edilen veriler SPSS 20.0 ve AMOS 21.0 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçme araçlarından elde edilen verilerin örneklem grubunda ne derecede geçerli ve güvenilir olduğunu tespit etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmış ve Cronbach Alfa katsayıları hesaplanmıştır. Algılanan örgütsel destek, iş doyumu ve yılmazlık arasında ilişkinin olup olmadığını tespit etmek amacıyla Pearson Korelasyon analizi, algılanan örgütsel desteğin iş doyumunu ve yılmazlık düzeyini ne derecede yordadığını tespit etmek amacıyla ise Basit Doğrusal Regresyon analizi uygulanmıştır. Psikolojik danışmanların algıladıkları örgütsel destek düzeyleri, iş doyumu düzeyleri ve yılmazlık düzeylerinin cinsiyete, görev yapma süresine, okulun türüne ve kademesine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek amacıyla ise Tek Yönlü Manova Analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak psikolojik danışmanların algıladıkları örgütsel destek düzeyleri ile iş doyumu düzeyleri, algıladıkları örgütsel destek düzeyleri ile yılmazlık düzeyleri ve iş doyumu düzeyi ile yılmazlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca psikolojik danışmanların algıladıkları örgütsel destek düzeylerinin iş doyumu düzeylerini ve yılmazlık düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Son olarak psikolojik danışmanların algıladıkları örgütsel destek düzeylerinin, iş doyumu düzeylerinin ve yılmazlık düzeylerinin cinsiyete ve çalışılan okul türüne göre anlamlı farklılaşmadığı; görev yapma süresi ve çalışılan okulun kademesine göre ise anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. This study aims to examine the relationship between the perceived organizational support levels, job satisfaction, and resilience levels of psychological counselors working in public schools and private schools affiliated with the Ministry of National Education in the provinces of Eskişehir and Samsun in the 2020-2021 academic year, in terms of various variables. The study's sample group, which was conducted with the correlational survey model, consists of 500 psychological counselors, 164 men, and 336 women working in different grades of public and private schools. Perceived Organizational Support Scale, Job Satisfaction Scale, and Resilience Scale were applied to the sample group within the scope of the study. The data obtained from the measurement tools were analyzed using SPSS 20.0 and AMOS 21.0 programs. To determine the validity and reliability of the data obtained from the measurement tools in the sample group, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed, and the Cronbach Alpha coefficients were calculated. Pearson Correlation Analysis was applied to determine whether there is a relationship between perceived organizational support, job satisfaction, and resilience; Simple Linear Regression analysis was used to determine to what extent perceived organizational support predicted job satisfaction and resilience level. One-Way Manova analysis was applied to determine whether the psychological counselors' perceived organizational support levels, job satisfaction levels, and resilience levels differ significantly considering gender, seniority, school type, and grade. As a result, a significant relationship was found between psychological counselors' perceived organizational support levels and job satisfaction levels, perceived organizational support levels and resilience levels, and job satisfaction levels and resilience levels. In addition, it was determined that the levels of perceived organizational support by the psychological counselors significantly predicted the levels of job satisfaction and resilience. Finally, psychological counselors' perceived organizational support levels, job satisfaction levels, and resilience levels did not differ significantly considering gender and type of school. Still, it has been determined that there is a significant difference considering the seniority and the school grade.