Türkiye'de yerelleşmenin eğitim hizmetlerinin kalitesine etkisi
Citation
Gürel, K. (2022). Türkiye'de yerelleşmenin eğitim hizmetlerinin kalitesine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Bu araştırma, eğitim hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasında yerelleşme
kavramını incelemek, merkezi ve yerel yöneticilerinin görüşleri ile eğitimde
yerelleşme olgusu tartışmalarına katkıda bulunmak; Türkiye’de yerelleşmenin,
eğitim hizmetlerinin kalitesine olan etkisini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır.
Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenolojik) çalışması niteliğinde olan
çalışma grubunu, 2021 yılında Samsun ilinde bulunan Belediye Başkanları ile Milli
Eğitim Müdürleri oluşturmaktadır. Bu araştırmada görüşme tekniği kullanılmış olup
veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Eğitim ve yerelleşme
olguları arasındaki ilişki fenomenolojik yöntemle derinlemesine incelenmiştir. Bu iki
farklı olgu, çalışma grubunun bilgi ve deneyimlerine yönelik görüşlerinden
yararlanılarak Samsun ili özelinde çözümlenmeye çalışılmıştır. Sonuçlara göre
katılımcıların yerelleşme olgusu ile ilgili bilgi sahibi oldukları görülmüştür.
Yerelleşme çalışmalarının ülkemizin kültürel ve siyasal özelliklerinden dolayı yakın
gelecekte çok da mümkün olmayan bir yönetim şekli olduğu bulgulara yansımıştır.
Ancak birçok yönden yerelleşmenin merkezi yönetimin eksiklerini azaltabileceği
aynı zamanda demokratikleşmeye de katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Katılımcılarda, bütçe yönetiminin okullara bırakılmasıyla bürokrasi hantallığının
azalacağı ve sorunların çok daha hızlı, kolay ve yerinde çözülebileceği görüşü
hakimdir. Ders kitaplarının ve müfredatın belirlenmesinde yerelleşmenin irdelendiği
bulgularda ise eğitim hizmetinin sağlandığı bölgenin kültürel özelliklerinin bazı
derslere yansıtılmasıyla eğitim hizmetlerinin kalitesine katkı sağlayacağı
düşünülmektedir. Öte yandan yerelleşme ile eğitimin siyasallaşması endişesi görüşü
de bulgulara yansımıştır. Yerelleşmenin devletin üniter yapısını bozacağı kaygılarını
ifade eden katılımcılar, gereken ön koşullar gerçekleşmeden uygulanacak yerelleşme
ile eğitimde var olan fırsat ve imkan eşitsizliklerinin daha da derinleşebileceğini
ifade etmişlerdir. İnsan kaynakları yönetiminde yerelleşmenin (öğretmen alımı ve
atamaları), eğitim çalışanlarının performansını arttıracağı da dile getirilmiştir.
Öğretmen maaşlarının yerel yönetimlerce karşılanmasının oluşturacağı sorunlar ve
yerel yönetimlerin böyle bir durumda finansal olarak desteklenmesi gerektiği de
araştırma sonuçlarına yansımıştır. This research aims to identify the role of decentralization in increasing the
quality of education; contribute to decentralization in education through views of
central and local administrators; and to study effects of decentralization on the
quality of educational services in Türkiye.Population of this phenomenological
research consists of Mayors of Samsun and National Education Managers in 2021. In
this research, interview technique is used and the data are collected with semistructured interview form. Examining in depth the education and decentralization
concepts through phenomenological method, the research analyzed the relationship
between them in Samsun province, referring to opinions of the study group based on
their knowledge and experiences. Results of this research indicate participants having
knowledge about decentralization. Findings also reflect decentralization not being a
really feasible form of administration in the near future due to Turkey’s political and
cultural characteristics. However, decentralization may in many ways reduce
deficiencies of central government and contribute to democratization as well.The
participants mainly advocate that, by leaving budget management to schools,
bureaucratic obstacles will decrease and problems can be solved much faster and
easier. Decentralization in design and making of textbooks and curriculum is thought
to have positive impact on education quality by including cultural aspects of local
areas in education systems, thus being unique to each region. Yet, a concern about
politicization of education through localization was also reflected in the findings.
The participants, expressing concerns that decentralization would disrupt unitary
structure of the state claimed that educational inequalities of opportunity could
worsen unless necessary preconditions are met for decentralization.Decentralization
in human resources management (teacher recruitment and appointment) is also
expected to increase the performance of education workers. Results of the research
also indicate problems that may occur while paying teachers' salaries by local
governments and financial support for local governments in such cases.