Dönüşümcü liderliğin bireysel yenilikçilik üzerine etkisinde örgütsel öğrenme ikliminin aracılık rolü üzerine bir araştırma
Künye
Ibrahim Abdelrahman Ali, E. (2022). Dönüşümcü liderliğin bireysel yenilikçilik üzerine etkisinde örgütsel öğrenme ikliminin aracılık rolü üzerine bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu çalışmanın amacı döşünümcü liderliğinin bireysel yenilikçilik üzerindeki etkilerini belirlemektir. Bu temel amacın yanı sıra örgütsel öğrenme ikliminin bu ilişkide aracı rolü gösterip göstermediğini tespit etmek araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında öncelikle yönetici, lider ve liderlik kavramları ile döşünümcü liderlik teorileri ve bileşenleri, ardından da bireysel yenilikçilik ve örgütsel öğrenme iklimi ile ilgili literatür çalışmaları sunulmuştur. Daha sonra araştırma yöntemi ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, önemi, test edilmek üzere geliştirilen hipotezler ve araştırma modeli, kullanılan ölçekler ile araştırmanın varsayım ve sınırlılıkları ele alınmıştır. Dönüçümcü liderlik, bireysel yenilikçilik ve örgütsel öğrenme iklimi arasındaki ilişkileri incelemek için Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde görev yapmakta olan 281 sağlık çalışanından anket yöntemi ile veriler toplanmış ve istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırma hipotezleri baz alınarak, dönüşümcü liderliğin bireysel yenilikçilik üzerine etkisinde örgütsel öğrenme ikliminin aracılık rolünün olup olmadığı bootstrap yöntemini esas alan yol analizi ile incelenmiştir. Hesaplama yöntemi olarak Maximum Likelihood yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda iki farklı model kurulmuş ve örgütsel öğrenme ikliminin dönüşümcü liderlik ile bireysel yenilikçilik arasındaki ilişkide aracı rolü oynamadığı bulgusuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to determine the effects of transformational leadership on individual innovativeness. In addition to this main purpose, another aim of the research is to determine whether the organizational learning climate plays a mediating role in this relationship. Within the scope of the study, firstly the concepts of manager, leader and leadership, transformational leadership theories and components, and then literature studies on individual innovation and organizational learning climate are presented. Then, information about the research method is given. In this context, the purpose and importance of the research, the hypotheses developed to be tested and the research model, the scales used and the assumptions and limitations of the research are discussed. In order to examine the relationships between transformational leadership, individual innovation and organizational learning climate, data were collected from 281 healthcare professionals working at Ondokuz Mayıs University Faculty of Medicine Hospital by questionnaire method and statistically analyzed. Based on the research hypotheses, whether the organizational learning climate has a mediating role in the effect of transformational leadership on individual innovativeness was examined by path analysis based on the bootstrap method. Maximum Likelihood method was used as the calculation method. In this context, two different models were established and it was found that the organizational learning climate does not play a mediating role in the relationship between transformational leadership and individual innovativeness.