Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini etkileyen faktörler : Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği
Künye
Kyzy, S.A. (2022). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini etkileyen faktörler : Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Girişimcilik sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçişte, ekonomik kalkınmada
ve gelişmede temel dinamizmlerden biri hale gelmektedir. Teknoloji çağında ülkenin
toplumsal ve bireysel refahı sağlamada, ekonomik gelişmede, teknolojinin hızla
ilerlemesinde ve bilgiye erişebilirliğin kolaylaşmasında girişimcilik faktörü önemli rol
oynamaktadır. Bunun sonucunda girişimcilik eğitimi üniversite öğrencilerinin
potansiyellerinin ortaya çıkarılmasında başat unsurlardan biri hale gelmektedir.
Girişimcilik eğitiminin gayeleri öğrencilerin ilerde girişimcilik konusunda aktif bir
tutum sergilemesini sağlama ve başarılı bir girişimci olmasıdır. Üniversitede verilen
girişimcilik eğitimi kendi işinin patronu olmak isteyen ve ülke ekonomisinde istihdam
yaratarak katkıda bulunmak isteyen öğrencilerin girişimcilik eğilimini olumlu yönde
etkilediği görülmüştür. Kadın öğrencilere odaklanıldığında, toplumda, iş yerinde
cinsiyete dayalı ayrımcılığa ve sosyal baskılara maruz kalan kadınlar için eğitimin
özgüven, bilgi ve kendi haklarını savunabilme gibi özellikleri kazandırdığı tespit
edilmiştir. Bu bağlamda özgür ve bağımsız yaşam sürdürmek amacıyla kendi işini
kurmak için eğitim etkili bir faktör olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı
üniversitede eğitim alan kadın öğrencilerin girişimcilik eğilimlerini etkileyen
faktörleri incelemektir. Bu bilgiler ışığında Ajzen'in Planlanmış Davranış Teorisinin
(PDT) davranışa yönelik tutum, varsayılan davranış kontrolü ve kişisel norm unsurları,
demografik faktörlerin (cinsiyet, ailede girişimcinin olup olmadığı, akademik başarı
ortalama ve ebeveynlerin eğitim seviyesi vb.) ve en önemli olan girişimcilik eğitiminin
kadın öğrencilerin girişimcilik eğilimleri üzerinde etkisinin olup olmadığı
incelenmiştir. Bu bağlamda Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesinde (İİBF) öğrenim gören 446 kadın öğrenciler üzerinde araştırma
yapılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre ebeveynlerin eğitim
seviyesi, ailede girişimcinin olması, akademik başarı ve alınan girişimcilik dersi
girişimcilik eğilimi üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. PDT’ye göre davranışa
yönelik tutum ve kişisel norm unsurları girişimcilik eğilimi üzerinde etkili olduğu
ancak varsayılan davranış kontrolünün etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. Entrepreneurship is becoming one of the basic dynamism in the transition from
industrial society to information society, economic development, and development. In
the age of technology, the entrepreneurship factor plays an important role in ensuring
the social and individual welfare of the country, in economic development, in the rapid
advancement of technology and in facilitating the accessibility of information. As a
result, entrepreneurship education becomes one of the dominant elements in revealing
the potential of university students. Entrepreneurship education aims to enable
students to exhibit an active attitude toward entrepreneurship in the future and to
become successful entrepreneurs. It has been seen that entrepreneurship education
given at the university has a positive effect on the entrepreneurship tendency of the
students who want to be the boss of their own business and who want to contribute to
the country's economy by creating employment. When focusing on female students, it
has been determined that education provides features such as self-confidence,
knowledge, and defending their own rights for n who are exposed to gender-based
discrimination and social pressures in the society and workplace. In this context, it has
been revealed that education is an effective factor in establishing one's own business
in order to maintained independent life. The aim of this study is to determine the
factors affecting the entrepreneurial intention of female university students. In the light
of this information, it has been investigated whether the elements of Ajzen's Planned
Behavior Theory (TPB) such as attitude toward, perceived behavior control and
subjective norm, demographic factors (gender, entrepreneur in the family, Grade Point
Average (GPA) and education level of parents) and the most important
entrepreneurship education have an effect on the entrepreneurship intention of female
students. In this context, a study was conducted on 446 female students studying at the
Faculty of Economics and Administrative Sciences (FEAS) of Ondokuz Mayıs
University. According to the findings obtained as a result of the study, it was found
that the education level of the parents, the existence of an entrepreneur in the family,
GPA, and the entrepreneurship education taken were effective on the entrepreneurship
intention. According to TPB, it has been revealed that the elements of attitude toward
and subjective norm have an effect on entrepreneurial intention, perceived behavior
control has not statistically significant.