Dünyada ve Türkiye'de eğitim hedefli posterlerin göstergebilimsel açıdan çözümlenmesi
Citation
Ustaoğlu, G. (2022). Dünyada ve Türkiye'de eğitim hedefli posterlerin göstergebilimsel açıdan çözümlenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Posterler tarihleri boyunca çizim, renk, fotoğraf ve tipografi öğelerinin bir araya
getirilmesiyle oluşturulmuş ve günümüzde çağdaş bir iletişim aracı haline gelerek hem
estetik hem de işlevsel nitelikler kazanmıştır. Görsel iletişimin en etkili araçlarından
biri olan poster tasarımlarında alıcıya iletilen mesajlar ağırlıklı olarak görseller
aracılığıyla ifade edilmektedir. Anlamsal olarak ele alındığında poster tasarımlarının
temel amacı, toplumun belirli konularına dikkat çekerek farkındalık yaratan bir
iletişim bağlantısı oluşturmaya çalışmaktır. Bu görsel iletişim aracı aynı zamanda
belirli prensipler doğrultusunda alıcıya verdiği mesajlarla hedeflediği kitleye yönelik
özellikleri yansıtırken, bir yandan da konusuna göre işlevsel bir biçim yaratmaktadır.
Poster tasarımlarının anlam bütününün çözümlenmesine ilişkin farklı anlamlandırma
yöntemleri vardır ve göstergebilim bu yöntemlerden biridir. Göstergebilim sistematik
bir anlamlandırma yöntemine dayanmaktadır ve bir görüntüde görünen, görünenin
altında yatan göstergeleri inceleyerek yorumlar yaparak alt metinleri açığa
çıkarmaktadır. Araştırma kapsamında; göstergebilim ve poster (afiş) tasarımlarının
tarihçesi belirli başlıklarla ele alınarak, uluslararası ve ulusal sanatçılara ait eğitim
hedefli poster tasarımı örnekleri üzerinde çözümleme analizleri yapılmış ve Ferdinand
de Saussure’un çözümleme metodu kullanılmıştır. Çözümleme için seçilen örneklerin
çoğunluğu 2011 yılında eğitim hakkı başlığı altında farklı açılardan eğitim konusuna
değinmiş olan posterlerden oluşmaktadır. Bu posterlerde eğitim öğretimin önemine ve
eğitim kavramının insan davranışlarını geliştiren bir niteliğe sahip olduğuna dair
göndermeler yer almaktadır. Yapılan çözümlemelerde posterlerin içinde yer alan
mesajlardaki anlamların algılanmasında kullanılan göstergebilimsel çözümleme
yönteminin, alıcıya anlam kargaşası yaratmadan daha açık ve anlaşılır veriler
sağlayabildiği tanılanmıştır. Araştırmada kullanılan metot ile poster
çözümlemelerinde göstergebilim yönteminin kullanılmasının önemi ortaya
konulmuştur. Posters, which are one of the most effective tools of visual communication,
mainly provide the messages conveyed in the bond established with the recipient
through visuals. Posters, which were created by bringing together the elements of
drawing, color, photography and typography throughout their history, have become a
contemporary communication tool and have gained both aesthetic and functional
qualities. When poster designs are considered semantically, their main purpose is to
create a communication link that creates awareness by drawing attention to certain
problems of the society. At the same time, it reflects the features of the target audience
with the messages it gives to the recipient in line with certain principles, while creating
a functional form according to its subject. This visual communication tool has different
interpretation methods for the analysis of the whole meaning, and semiotics is one of
them. Semiotics is based on a systematic method of making sense and examines the
visible or underlying signs in an image, makes interpretations and reveals subtexts. In
the scope of the research; Analytical analyzes were made on the educational poster
design examples of international and national artists by discussing the history of
semiotics and poster designs under certain headings, and the analysis method of
Ferdinand de Saussure was used. The majority of the samples selected for analysis
consist of posters that touch on the subject of education from different perspectives
under the title of the right to education in 2011. These posters contain references to the
importance of education and the concept of education that improves human behavior.
In the analyzes made, it has been determined that the semiotic analysis method used
to perceive the meanings of the messages in the posters can provide more clear and
understandable data to the recipient without creating ambiguity. With the method used
in the research, the importance of using the semiotics method in poster analysis has
been revealed.