Atatürk Dönemi'nde (1923-1938) kadın öğretmen yetiştirme
Künye
Çiçek, F.O. (2022). Atatürk Dönemi'nde (1923-1938)kadın öğretmen yetiştirme. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Eğitim, amaca uygun bir yöntem seçilerek belirlenen hedefler doğrultusunda
gerçekleşen bir davranış kazandırma süreci olarak kabul edilmektedir. Eğitim
yoluyla bireylere ve dolayısıyla topluma benimsetilmek istenen modelin ortaya
çıkabilmesi için bir kitleye ihtiyaç duyulmaktadır. Bu kitleyi oluşturanların başında
öğretmenler gelmektedir. Öğretmen, eğitimin uygulamayı destekleyen önemli bir
ayağı olarak görülmektedir. Öğretmenin, öğretme için gereken bilgi ve beceri
konusunda yeterliğe sahip olması beklenmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin meslek
öncesi eğitimi önemli bir mesele halini almaktadır. Öğretmen yetiştirme, alan ve
meslek bilgisinin yanında süreç için düzenlenen program ve mesleki kültür edinme
faktörleri ile çok yönlü bir mevzudur. Öğretmen yetiştirmenin gelişimi ile geçmişte
kullanılan yöntem ve tekniklerin bu gelişme üzerindeki etki ve sonuçlarının
incelenebilmesi için eğitimin tarihi boyutuna ihtiyaç duyulmaktadır. Türk eğitim
tarihi; ilk Türk toplulukları ile başlayan, Selçuklu ve Osmanlı geçmişini kapsayarak
yakın zamanlara kadar devam eden oldukça ayrıntılı bir alandır. Bu alanda, kadın
öğretmen yetiştirilmesi hususu önemli bir yere haizdir. Kadınların eğitimi ve
onlardan öğretmen yetiştirilmesi, Osmanlı İmparatorluğu’nun son yıllarında üzerinde
dikkatle durulan bir konu olmuştur. Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçildikten sonra da
bu konu önemini sürdürmüştür. Bu anlamda, özellikle Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk
yıllarını kapsayan Atatürk Dönemi (1923-1938) kayda değer bir zaman dilimi
olmuştur. Atatürk’ün kadın eğitimine verdiği önem ve bu dönemde oluşturulmaya
başlanan Türk kadını kimliğinin öğretmen yetiştirme meselesi üzerindeki rolü dikkat
çekmektedir. Günümüzde yetişen öğretmenlerin çoğunluğunu kadınların oluşturduğu
düşünüldüğünde, öğretmen yetiştirmede kadın değişkeninin incelenmesi gerekli
görülerek çalışmada, Atatürk Dönemi’nde kadın öğretmen yetiştirme konusunun bir
sistem dâhilinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel
bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın verileri süreli yayınlardan, zabıt
ceridelerinden ve konuya ilişkin diğer kaynaklardan doküman incelemesi yöntemiyle
toplanmıştır. Bu yöntemle toplanan veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir.
Bu çözümleme sonucunda Atatürk Dönemi’nde kadın öğretmen yetiştirme
çalışmalarının, 1930 yılından sonraki süreçte sonuç vermeye başladığı, fakat bu
dönemde oluşan ihtiyacı karşılamaya yetmediği saptanmıştır. Education is accepted as a process of gaining behavior that takes place in line
with the determined goals by choosing a method suitable for the purpose. In order for
the model to be adopted by individuals and therefore society through education, a
mass is needed. Teachers are at the forefront of this group. The teacher is seen as an
important pillar of education that supports the practice. The teacher is expected to
have competence in the knowledge and skills required for teaching. For this reason,
pre-vocational training of teachers becomes an important issue. Teacher training is a
multifaceted issue with the program organized for the process and the factors of
acquiring professional culture, as well as field and profession knowledge. The
historical dimension of education is needed in order to examine the development of
teacher training and the effects and results of the methods and techniques used in the
past on this development. Turkish education history; It is a very detailed field that
started with the first Turkish communities and continued until recent times, covering
the Seljuk and Ottoman past. In this field, the issue of training women teachers has
an important place. The education of women and the training of teachers from them
has been a subject that has been carefully emphasized in the last years of the
Ottoman Empire. After the transition from the Ottoman Empire to the Republic, this
issue continued to be important. In this sense, the Atatürk Era (1923-1938), which
covers the first years of the Republic of Turkey, has been a remarkable era of time.
The importance that Atatürk gave to women's education and the role of the Turkish
woman identity, which was started to be formed in this era, on the issue of teacher
training draws attention. Considering that the majority of teachers trained today are
women, it is considered necessary to examine the female variable in teacher training,
and it is aimed to examine the subject of female teacher training in the Atatürk Era
within a system. For this purpose, the study was designed as a qualitative research.
The data of the study were collected from periodicals, minutes and other sources
related to the subject by document analysis method. The data collected by this
method were analyzed by content analysis technique. As a result of this analysis, it
was determined that the training of women teachers in the Atatürk Era started to give
results in the era after 1930, but it was not enough to meet the need in this era.