Üniversite öğrencilerinde algılanan ebeveyn kabul-reddinin kişiler arası bağımlılık ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar açısından incelenmesi
Künye
Kazmaz, A.N. (2022). Üniversite öğrencilerinde algılanan ebeveyn kabul-reddinin kişiler arası bağımlılık ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmanın amacı üniversite dönemindeki öğrencilerin yaşamlarının ilk
yıllarında algıladıkları ebeveyn kabul ve reddi, kişiler arası bağımlılık ve ilişkilere
yönelik bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2022 yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören 347’si kadın
128’i erkek olmak üzere toplamda 475 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verileri
toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Yetişkin Ebeveyn Kabul Red Ölçeği-Kısa
Form (Yetişkin EKRÖ/K), Kişiler Arası Bağımlılık Ölçeği (KBÖ) ve İlişkilerle İlgili
Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği (İBÇÖ) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler
SPSS 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın denencelerini test
edebilmek için Pearson Korelasyon Analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi ve
MANOVA kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ebeveyn kabul/red algısının kişiler
arası bağımlılık ölçeğinin tüm alt boyutları üzerinde ve ilişkilerle ilgili bilişsel
çarpıtmalar üzerinde çok düşük düzeyde anlamlı bir yordayıcı olduğu bulunmuştur. Ek
olarak kişiler arası bağımlılık alt boyutlarından otonominin cinsiyete göre anlamlı
farklılık gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın
ışığında tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak araştırmacılara ve alan
çalışanlarına yardımcı olacak önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this research is to analyze the parental acceptance and rejection
that university students perceive in first years of their lives in relation to interpersonal
dependency and cognitive distortions pertaining to relationships. The participants of
the research are 475, 347 female and 128 male, university students that are at Ondokuz
Mayıs University in 2022. Personal Information Form, Adult Parental AcceptanceRejection Questionnaire Short Form (Adult PARQ- Short Form), The Interpersonal
Dependency Inventory (IDI) and Interpersonal Cognitive Distortions Scale (ICDS)
were used for data collection, and the collected data was analyzed by using SPSS 22.
Pearson's Correlation Coefficient, Multiple Linear Regression Analysis and
MANOVA were used to test the hypotheses of the research. According to the findings,
it was found that the perception of parental acceptance/rejection was a very low
significant predictor for all sub-dimensions of interpersonal dependency scale, and for
interpersonal cognitive distortions. In addition, it was found that autonomy, one of the
sub-dimensions of interpersonal dependency, varies significantly according to gender.
The findings were discussed in the light of relevant literature. Based on the findings of
the study, recommendations were made to help researchers and those who are in a
relevant field.