Kovid-19 pandemisinin çiftçilerin internet kullanımım üzerine etkisi: Samsun ili Örneği
Künye
Koçyiğit, A.Y. (2022). Kovid-19 pandemisinin çiftçilerin internet kullanımım üzerine etkisi: Samsun ili Örneği. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
İnternet kullanımı tarım sektöründe birçok alanda görmek mümkündür. İnterneti
kendi tarımsal üretim sürecine dahil eden çiftçiler ürünlerini daha kolay satabilmekte,
daha yüksek fiyattan alıcı bulabilmekte, tarımsal üretim sürecinde yaşadığı
problemleri daha hızlı çözebilmektedir. Böylece tarım sektörünün dijitalleşerek ticaret
hacminin genişlemesini sağlayabilmektedir. İlk kez Aralık 2019’da ortaya çıkan
KOVİD-19 hastalığı dünya genelinde olduğu gibi Türkiye’de de hızla yayılarak
pandemiye dönüşmüş, günlük hayatın tamamen değişmesine sebep olmuştur.
KOVİD-19 pandemisi tüm sektörlerde olduğu gibi tarım sektöründe de bir kriz
yaratmıştır. KOVİD-19 pandemisi, çiftçileri pazaryerlerinden ve çevrelerinden
uzaklaştırmıştır. Bu zorluklar, çiftçileri internet kullanmaya itmiştir. Bu tez
çalışmasının amacı KOVİD-19 pandemisinin çiftçilerin internet kullanımı üzerindeki
etkilerini ortaya koymaktır. Bu kapsamda Samsun ilinde tabakalı örnekleme yöntemi
ile belirlenen 188 çiftçiyle 2021 yılı Mayıs ayında görüşülerek anket yoluyla veri
toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS ve SPSS Amos paket programları
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çiftçilerin pandemiden önce ve pandemi
esnasındaki internet kullanım durumları skora dönüştürülerek hesaplanmıştır. Yapılan
analizler sonucunda KOVİD-19 pandemisinin çiftçilerin internet kullanımlarını
artırdığı tespit edilmiştir. Yaşı genç olan çiftçilerin tarımsal internet kullanım skorunun
yaşı ileri olan çiftçilere göre daha çok olduğu belirlenmiştir. Çiftçilerin tarımsal
konularda interneti kullanım skorlarında eğitim düzeyine göre farklılıklar
bulunmaktadır. Eğitim düzeyi üniversite olan çiftçilerin, eğitim düzeyi ilkokul,
ortaokul ve lise olan çiftçilere göre tarımsal internet kullanım skoru yüksek olduğu
tespit edilmiştir. Çiftçiliği kârlı bulan ve bulmayan çiftçiler arasında da tarımsal
internet kullanım skoru bakımından farklılık bulunmaktadır. Çiftçilik mesleğini kârlı
bulan çiftçilerin, kârlı bulmayanlardan daha yüksek tarımsal internet kullanım skoruna
sahip oldukları belirlenmiştir. Çiftçilerin tarımsal internet kullanımının
yaygınlaştırılması için bu konudaki tarımsal yayım faaliyetleri artırılmalıdır. Recentyl, it is possible to see the use of internet in many areas as well as in the
agricultural sector. Farmers who integrate the internet in their agricultural production
process can sell their products more easily, find buyers at higher prices, and solve the
problems they experience in the agricultural production process faster. Thus, enable
the agricultural sector to digitalize and expand its trade volume. The COVID-19
disease, which first appeared in December 2019, spread rapidly around the Türkiye
and the world, turning into a pandemic, and causing a complete change in daily life.
The COVID-19 pandemic has created a crisis in the agricultural sector as well as in all
sectors. The COVID-19 pandemic has driven farmers away from their marketplaces
and their surroundings. These difficulties have pushed farmers to use more internet.
This thesis study aims to reveal the impact of the COVID-19 pandemic on farmers'
internet use. In this context, data were collected through questionnaires by face to face
interviewing with 188 farmers determined by the stratified sampling method in
Samsun province at May of 2021. SPSS and SPSS AMOS programs were used in the
analysis of the data. As a result of the research, the internet usage status of the farmers
before and during the pandemic was calculated by converting them into scores. As a
result of the analyzes, it was determined that the COVID-19 pandemic increased the
internet usage of the farmers. It was found that younger farmers' agricultural internet
usage score was higher than that of aged farmers. There were differences in the
agricultural internet usage scores of the farmers according to the formal education
level. It was determined that farmers with university education level had higher
agricultural internet usage scores than farmers with primary, secondary or high school
education levels. There was also a difference in agricultural internet usage score
between farmers who find farming profitable and those who do not. It was found that
farmers who find the farming profession profitable had higher agricultural internet
usage scores than those who do not find it profitable. Agricultural extension activities
should be increased to expand farmers' use of the agricultural internet.