Devletler hukuku ile ilgili hadislerin islam hukukuna yansıması (Hanefi literatürü özelinde)
Künye
Yılmaz, M.M. (2022). Devletler hukuku ile ilgili hadislerin islam hukukuna yansıması (Hanefi literatürü özelinde). (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Müslümanlar, Allah Rasûlü zamanından başlayarak bugüne kadar gayri
müslimlerle ilişki içerisinde olmuştur. Bu ilişkiler devletler hukuku tarafından
incelenmiş ve kaydedilmiştir. Devletler hukuku, İslam uleması tarafından çeşitli fıkıh
kitaplarında “Siyer” veya “Cihâd” başlığı altında ele alınmış, bu başlıkta
Müslümanların gayri müslimlerle olan ilişkileri Kur’ân ve Sünnet ışığında
delillendirilmiştir. Günümüzde Müslümanların gayri müslimlerle olan ilişkileri
genellikle savaş üzerinden ön plana çıkarılmış, diğer ilişkileri ise göz ardı edilmiştir.
Tezimizde, Allah Rasûlü’nün, devletler hukuku bağlamında gayri müslimlere yönelik
hadisleri incelenecek, bu hadislerin tahrîci, sıhhat derecesi ve ricâl tenkidi yapılacaktır.
Bu hadisler Hanefî fıkhında ön plana çıkmış olan, imam Meydânî’ye ait “el-Lübâb fî
Şerhi’l Kitâb” adlı eserin “Siyer” bölümünde bulunmaktadır. Tezimizde ilgili
hadislere binaen Allah Rasûlü’nün, gayri müslimlerle kurduğu ilişkiler tüm yönleriyle
ele alınacak, bu ilişkiler hakkında Hanefî fukahâsı özelinde İslam ulemasının
görüşlerine yer verilecektir. İslam ulemasının görüşleri çeşitli hadis şerhleri üzerinden,
Hanefî fukahâsının görüşleri de ilk dönemden modern döneme kadar çeşitli Hanefî
fukahâsı üzerinden gösterilmeye çalışılacaktır. Tezimizde “el-Lübâb fî Şerhi’l Kitâb”
eserinin seçilme nedeni ise el-Lübâb’ın hem Hanefî mezhebinde muteber temel
metinlerden biri olan Kudûrî’nin el-Muhtasarı’nın şerhi olması hem de telif edildiği
dönemden günümüze kadar Hanefî literatüründe işgal ettiği konumdur. Tezimizin
amacı, Müslümanların gayri müslimlerle olan ilişkilerinin sadece savaşa
dayanmadığını gösterebilmek, aksine İslam dininin geçmişten bugüne kadar
yeryüzünde adaleti, iyiliği ve beraber yaşamayı nasıl başardığını ortaya koyabilmektir.
Tezin bu amacı, sahâbî, tâbiîn, İslam uleması ve Hanefî fukahâsının görüşleri
çerçevesinde ispatlanmaya çalışılacaktır. Tezimizde, İslam dininin amacının keyfi bir
cihan hâkimiyeti uğruna gayri müslimlere savaş açmak olmadığı, Müslümanların gayri
müslimlerle olan ilişkilerinin Kur’ân ve Sünnet’e tâbi olarak belirli kriterler
çerçevesinde olduğu ortaya koymaya çalışılacaktır. Muslims have been in a relationship with non-Muslims since the time of the
Messenger of Allah until today. These relations have been studied and recorded by the
law of the states. The law of states has been discussed by the Islamic scholars in various
fiqh books under the heading of “Siyar” or “Jihad”, in which the relations of Muslims
with non-Muslims have been proven in the light of the Qur'an and the Sunnah.
Nowadays, the relations of Muslims with non-Muslims are generally brought to the
forefront through the war, while other relations are ignored. Dec. In our thesis, the
hadiths of the Messenger of Allah aimed at non-Muslims in the context of state law
will be examined, the degree of provocation, health and criticism of these hadiths will
be made. These hadiths are found in the “Siyar” section of the work “al-Lübab fi
Serhi'l Kitâb” by Imam Meydani, which has come to the fore in Hanafi fiqh. In our
thesis, based on the relevant hadiths, the relations established by the Messenger of
Allah with non-Muslims will be discussed in all aspects, and the views of the Islamic
ulama about these relations will be included in the Hanafi fuqa. The views of the
Islamic ulama will be tried to be shown through various hadith commentaries, and the
views of the Hanafi fuqah will be shown through various Hanafi fuqahs from the first
period to the modern period. The reason for choosing the work “al-Lübab fi Serhi'l
Kitâb” in our thesis is that al-Lübab is both the commentary of al-Kuduri, one of the
valid basic texts in the Hanafi sect, and the position it occupies in the Hanafi literature
from the period when it was published to the present day. The aim of our thesis is to
show that the relations of Muslims with non-Muslims are not based only on war, but
on the contrary, to reveal how the Islamic religion has managed to achieve justice,
goodness and coexistence on earth from the past to the present. This aim of the thesis
will be tried to be proved within the framework of the views of the companions, tabiin,
the Islamic ulama and the Hanafi fuqaha. In our thesis, it will be tried to show that the
purpose of the Islamic religion is not to wage war on non-Muslims for the sake of
arbitrary world domination, but that the relations of Muslims with non-Muslims are
within the framework of certain criteria, subject to the Qur'an and the Sunnah.