Anadili Arapça olmayanlar için harf-i cerlerin öğretiminde eğitsel ve teknolojik oyunların kullanımı (Yozgat Bozok üniversitesi Arap dili bölümünde uygulamalar ve çözümler
Künye
Alhamdo, R. (2022). Anadili Arapça olmayanlar için harf-i cerlerin öğretiminde eğitsel ve teknolojik oyunların kullanımı (Yozgat Bozok üniversitesi Arap dili bölümünde uygulamalar ve çözümler. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Anadili Arapça olmayanlara Arapça öğretirken eğitsel ve elektronik oyunların
kullanılması bir zorunluluktur. Bu tür oyunlar, öğretmenin birden fazla dil becerisini
en kolay ve en eğlenceli şekilde öğretmesine yardımcı olurken aynı zamanda
öğrencilerin eğitim yeteneklerini artırmada da etkilidir.
Bu araştırmanın amacı, Yozgat Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi hazırlık
sınıfı öğrencilerine Arapça bilmeyenler için harfi-cerlerin öğretiminde eğitsel ve
elektronik oyunları model olarak kullanmak, onların edatları öğrenirken
karşılaştıkları sorunları keşfederek bu sorunlara çözüm bulmak ve öneriler
sunmaktır. Daha önce üzerinde çalışılmamış bir konu olması bu araştırmanın
önemini ortaya koymaktadır. Bunun yanı sıra bu araştırma, öğretmenlerin eğitim
çalışmalarında kendilerine yardımcı olacak yeni eğitici ve elektronik oyunlar
üretmelerine motivasyon sağlayabilir, ayrıca bu alanla ilgili araştırma yapan
araştırmacılara da faydalı olabilir. Araştırmada tespit edilen problem, esasen
Türkiye'de ilahiyat fakültelerinde genel olarak birçok öğrencinin ve bilhassa hazırlık
sınıfı öğrencilerinin harfi-cerlerin kullanımını anlamakta zorluk çekmeleridir.
Öğrenciler Arapça konuşmalarında cümleler kurarken veya çeviri yaparken edatları
doğru kullanmakta sorun yaşamaktadır.
Araştırma, hazırlık sınıfı öğrencilerine harfi-cer öğretiminin geleneksel
yöntemlere bağlı olduğunu varsaymaktadır. Bu öğrencilerin öğretim sürecinde eğitsel
ve elektronik oyunlar kullanılmamıştır. Söz konusu oyunların öğrencilerin edatları
doğru kullanma becerilerini geliştirmede etkili bir role sahip olduğu aşikârdır.
Araştırmacı, ön ve son test ve anket verilerinin toplanmasında ve ilgili yetkilerin de
etik onay alındıktan sonra tablolara, dijital istatistiklere dönüştürülmesinde nicel
yaklaşımı, toplanan bilgi ve gözlemlerin kayıt altına alınmasında ise nitel yaklaşımı
izlemiştir. Araştırma için rastgele kız ve erkek 40 öğrenci seçilmiştir. Daha sonra
araştırmacı kendi tasarladığı eğitici ve elektronik oyunlarla onlara edatları
öğretmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin iki testten aldıkları ortalama puanlar arasında son
test lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin
son testteki ortalama puanlarının ön sınavdaki ortalama puanlarından çok daha
yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sonuç, öğrencilere harfi-cer ve anlamlarını
öğretmede eğitici ve elektronik oyunların etkili ve faydalı olduğunu
doğrulamaktadır. The use of educational and electronic games is a necessity while teaching the
Arabic language to non-native speakers; It helps the teacher to teach Arabic language
skills in the easiest and most enjoyable way. Because it is one of the most important
forms of effective education, and it has a great role in raising the educational level of
students.
The research aimed to find out the effectiveness of using educational and
electronic games in teaching prepositions for non-Arabic speaking preparatory class
students at the University of "Yozgat Bozok", and knowing the problems they face
while learning them and finding solutions to them.
The importance of the research appears as it is one of the researches that has
not been done before. Where educational and electronic games have been used to
teach prepositions to preparatory grade students, and research may contribute to
motivating teachers to produce new educational and electronic games that help them
in education as well as to researchers who do research related to this field.
The research problem lies in the suffering of many preparatory class students
while using prepositions and the way to put them in the correct position when
formulating sentences in the Arabic language. The research assumes that teaching
prepositions to preparatory class students depends on traditional methods and does
not use educational and electronic games while teaching them, and that the use of
these games will contribute to teaching new students prepositions in easy and fun
ways. The researcher also followed the quantitative approach in collecting the data of
the pre and post exam and questionnaires and converting them into tables and digital
statistics, and the qualitative approach in recording information. The random sample
consisted of (40) male and female students. The results indicated that there are
statistically significant differences between the average scores of students in the pre
and post tests in favor of the post test. The students’ average score was much better
than their average score in the pre-exam which confirms the great and effective role
of educational and electronic games in teaching students prepositions and their
meanings.