Ebelik öğrencilerinin kültürel zeka, iletişim ve kültürel etkililik düzeyleri arasındaki ilişki
Künye
Kedikoğlu, A. (2022). Ebelik öğrencilerinin kültürel zeka, iletişim ve kültürel etkililik düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Amaç: Bu çalışmanın amacı ebelik öğrencilerinin iletişim becerileri ve kültürel
zekâları ile kültürel etkililik düzeyleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla
yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki bu araştırma 01.10.2021-
01.11.2021 tarihleri arasında araştırmayı kabul eden 289 ebelik öğrencisi ile
Tanımlayıcı Bilgi Formu, İletişim Becerileri Envanteri, Kültürel Zekâ ve
Kültürlerarası Etkililik Ölçeği kullanılarak yürütülmüştür.
Bulgular: Öğrencilerin İletişim Becerileri toplam puan ortalamalarının
167±17, Kültürel Zekâ toplam puan ortalamalarının 68±9; Kültürlerarası Etkililik
toplam puan ortalamalarının 74±8 olarak belirlenmiştir. KZÖ ve İBE toplam puanı
arttıkça KEÖ toplam puanının da arttığı bulunmuştur. Kültürlerarası Etkililik Ölçeği
toplam puanı üzerine etki eden bağımsız değişkenlerin regresyon analizi ile
incelenmesi sonucu öğrencilerin sınıf düzeyi ve yabancı dil bilme durumları
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p1=0,004, p2=0,001). Bu çalışmada
öğrencilerin iletişim becerisi düzeylerinin Kültürlerarası Etkililik Ölçeği toplam,
Davranışsal Esneklik, İletişimde Saygı ve Mesaj Becerileri alt boyut puanları
üzerinde yordayıcı etkisinin olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmada öğrencilerin
kültürel zekâ düzeylerinin KEÖ toplam, Davranışsal Esneklik, İletişimde Rahatlık,
İletişimde Yönetim ve Kimliğin Korunması alt boyut puanları üzerinde yordayıcı
etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin iletişim becerileri ve kültürel zeka düzeyleri ne kadar
yüksek ise farklı kültüre karşı etkili olma olasılıklarının daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Aim: The aim of this study was to evaluate the relationship between
communication skills and cultural intelligence of midwifery students and their
cultural effectiveness levels.
Method: This descriptive and relationship-seeking study was conducted with
289 midwifery students who accepted the study between 01.10.2021 and 01.11.2021,
using the Descriptive Information Form, Communication Skills Inventory, Cultural
Intelligence and Intercultural Effectiveness Scale.
Results: Students' Communication Skills total score average was 167±17,
Cultural Intelligence total score average was 68±9; The total mean score of
Intercultural Effectiveness was determined as 74±8. It was found that as the total
score of DSI and HCI increased, the total score of PES also increased. As a result of
the examination of the independent variables affecting the total score of the
Intercultural Effectiveness Scale by regression analysis, the grade level and foreign
language proficiency of the students were found to be statistically significant
(p1=0.004, p2=0.001). In this study, it was determined that the communication skill
levels of the students had a predictive effect on the Intercultural Effectiveness Scale
total, Behavioral Flexibility, Respect in Communication and Message Skills subdimension scores. In this study, it was determined that the cultural intelligence levels
of the students had a predictive effect on the total CEI, Behavioral Flexibility,
Comfort in Communication, Management in Communication and Protection of
Identity sub-dimension scores.
Conclusion: It was determined that the higher the communication skills and
cultural intelligence levels of the students, the higher the probability of being
effective against different cultures