Erken Cumhuriyet dönemi basınında harf inkılabı:sosyolojik bir analiz
Künye
Yılmaz, Ç. (2022). Erken Cumhuriyet dönemi basınında harf inkılabı:sosyolojik bir analiz. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Kültürel değişimlerle zayıflayan ve eğitim dilinden uzaklaşan Türk lisanı,
avamın konuşma diliyle sınırlı kalmıştır. Nüfusun çoğunluğunu oluşturan okuryazar
olmayan halkın arasında maarif ve irşat sorunu ortaya çıkmıştır. Milletin kullandığı
dil ile toplumsal ilerleme arasında doğrudan ilişki kuran birçok aydın, kurtuluş
reçeteleri aramıştır. Fikri hazırlıkların ardından yasalaşan Harf İnkılabı, bu bakımdan
oldukça anlamlı bir adım olmuştur. Harf İnkılabı, uygulamaları ve yansımaları ile
Türk toplumsal yaşamına etkileri açısından bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.
Nitel bir araştırma olarak tasarlanan çalışmanın ana kaynakları çeşitli gazetelerden
oluşmaktadır. Bu kapsamda Hakimiyet-i Milliye, Serveti Fünun, İkdam, Son Saat,
Son Posta, Milliyet, Cumhuriyet, Kurun, Türk Dili, Ulus ve Akşam gazeteleri
taranmıştır. Söz konusu gazetelerin yanısıra meclis tutanakları ve devlet arşivi de
gözden geçirilmiştir. Elde edilen veriler modernleşme, muhafazakarlık, kültürel
buhran ve yabancılaşma gibi sosyolojik kavramlar kapsamında içerik analizi tekniği
kullanılarak çözümlenmiştir.
Yapılan çözümleme sonucunda, kabul edilen yeni harflerin idari, iktisadi ve
sosyal hayattaki yansımalarında güdümlü modernleşmenin izlerine rastlanmıştır. Her
alanda yeni harflerin kullanılması ve meslek edinmede Türkçe bilme şartı yasal
düzenlemeler ile takibe alınmıştır. Eski harfleri öğretenlere, kullananlara ve yeni
harfleri öğrenmeye direnç gösterenlere karşı yasal düzenlemeler bulunmaktadır. Dil
çalışmalarına katılımın sağlanması için teşvik edici uygulamalara başvurulmuştur.
Kültürel modernleşme çalışmaları ile yeni harflere uyum sürecine katkı sağlanmıştır.
Aydınlar, kamuoyunu bilinçlendirmek için gazetelerde bir dizi makale kaleme
almışlardır. Halk ve aydınlar yeni harflerle basılan eserlere ilgi göstermiştir. Yeni
harflerle okuryazarlık oranları artırılarak kütüphaneler zenginleştirilmiştir. Yeni Türk
harflerine toplumun çoğunluğunun destek göstermesinin yanı sıra bazı muhafazakâr
girişimler de bulunmaktadır. Bu girişimlere halkın çoğunluğu tarafından destek
verilmemiştir. Muhafazakâr girişimlerin ardından aydınlar ve bürokratlar devrim
lehine açıklamalar yapmışlardır. Arap harfleri lehine davranan bazı kişi ve kurumlara
sınırlı sayıda cezai müeyyide uygulanmıştır. Yasal düzenlemelerin çoğunlukla
caydırıcılık içerdiği tespit edilmiştir. Aydınların yazılarında ve gazete haberlerinde
doğrudan yabancılaşma ve kültürel bunalım kavramları kullanılmamıştır. Ancak
aydınlara göre, Batı'nın taklidi ile Doğu'nun tembelliği arasında sıkışıp kalan Türk
toplumu, yeni harflerle hedeflenen çağdaş uygarlıklar düzeyine ulaşmada sorunlar
yaşamıştır. The Turkish language, which was weakened due to cultural changes and
moved away from the language of education, was limited to the spoken language of
the common people. There were problems related to education and information
among the illiterate population, which was the majority of the population. Many
intellectuals saw a direct relationship between the language spoken in the society and
the social progress of the nation, and sought solutions. The alphabet reform, which
came into force after intellectual preparations, was a very meaningful step in this
respect. The effects of the alphabet reform on the social life in Turkey constitutes the
subject of this study in terms of its applications and reflections. The main sources of
the study, which was designed as a qualitative research, consist of various
newspapers. In this context, the newspapers Hakimiyet-i Milliye, Serveti Fünun,
İkdam, Son Saat, Son Posta, Milliyet, Cumhuriyet, Kurun, Türk Dili, Ulus, and
Akşam were scanned. Parliamentary reports and state archives were also reviewed in
addition to these newspapers. The obtained data were analyzed with content analysis
in terms of sociological concepts such as modernization, conservatism, cultural
crisis, and alienation.
As a result of the analysis, signs of guided modernization were found in the
reflections of the new alphabet in administrative, economic, and social life. The use
of the new alphabet in all areas and the requirement of speaking Turkish for
acquiring a job were followed up with legal regulations. There were legal regulations
against teaching and using the old alphabet and resisting to learn the new alphabet.
Encouraging practices were utilized to ensure participation in language studies.
Cultural modernization practices contributed to the adaptation process to the new
alphabet. The intellectuals wrote a series of articles in newspapers to raise public
awareness. People and intellectuals showed interest in texts printed with the new
alphabet. Libraries were enriched and the rate of literacy increased with the new
alphabet. Alongside the support of the majority of people for the new Turkish
alphabet, there was also some conservative resistance. This resistance was not
supported by the majority of the people. After conservative attempts, intellectuals
and bureaucrats made statements in favor of the reform. A limited number of
criminal sanctions were imposed on some individuals and institutions acting in favor
of the old Arabic alphabet. It was observed that most of the legal regulations were of
deterrent nature. The concepts of alienation and cultural crisis were not directly used
in the writings of intellectuals and in the newspapers. However, according to the
intellectuals, the Turkish society was stuck between the imitation of the West and the
laziness of the East and had problems in reaching the level of contemporary
civilizations targeted with the new alphabet.