Hünnap meyvesi üretim ve pazarlama yapısı:Amasya İli örneği
Künye
Sunar, Y. (2022).Hünnap meyvesi üretim ve pazarlama yapısı:Amasya İli örneği. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Hünnap meyvesi (Ziziphus jujuba Mill.), Hinnap, İnnap, Çiğde, ve Kuran İğdesi
gibi birçok yerel isimleri bulunan şifalı bir bitkidir. Çöl bitkisi, tıbbi aromatik bitki,
lifli bitki olarak da tanımlanan ve birçok faydası bulunan hünnap meyvesi son yıllarda
üretilen alternatif bitkilerden birisi olmuştur. Türkiye’de son 5 yılda hünnap meyvesi
yetiştiriciliğinde ilk sırada Amasya ili yer almaktadır. Amasya ilinde, Çiftçi Kayıt
Sistemi (ÇKS) kayıtlarında bulunan kapama hünnap bahçesi kaydıyla üretim yapan 64
üreticinin tam sayım yöntemi kullanılarak üretim ve pazarlama yapısı incelenmiştir.
Anket çalışması, 2021 yılı Ekim ve Kasım aylarında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada,
hünnap yetiştiriciliğinin Türkiye’deki ve dünyadaki üretim ve pazar durumu ortaya
konulmuştur. Araştırma konusunu kapsayan Amasya ilinde hünnap meyvesi
yetiştiriciliğinde sorunlar belirtilerek çözüm önerileri geliştirilmiştir. Çalışmada,
hünnap üretiminde en önemli maliyet unsurları arasında meyvenin toplanması
sırasında işçilik maliyetleri, üretim aşamasında telli terbiye direk sistemi ve toprağın
hazırlanması işlemleri oluşturmaktadır. Görüşülen çiftçiler ürün yetiştiriciliği
sırasında sağlanan desteklerin arttırılması gerektiğini belirtmiştir.
İncelenen işletmelerde dekara toplam tesis masrafı 14.713,81 TL ve tesis dönemi
masrafı dekara 4.077,51 TL’dir. Araştırma sonuçlarına göre, işletme döneminde
işletmelerde dekara yetiştirme masrafı 1.603,69 TL, hasat masrafları 787,50 TL
olduğu saptanmıştır. Hünnap üretiminde elde edilen brüt, net ve oransal kar sırasıyla
3.739,25 TL/da, 2.172,49 TL/da ve 1.54 olarak belirlenmiştir. Üreticilerin birlik,
kooperatif vb. herhangi bir üretim veya pazarlama örgütlenme yapısı olmadan
maliyetlerin düşürmesi ve pazarlama yapısının güçlendirilmesi mümkün
olmamaktadır. Çiftçilerin kooperatifler veya birlik çatısı altında örgütlenmeleri teşvik
edilmelidir. Amasya’da hünnap meyvesi üreticilerinin ürünü tüccarlara düşük
fiyatlarla sattıkları, ürünün yetiştiriciliğinin maliyetinin gitgide yükseldiği, fakat
pazarlama imkanlarının yetersizliği ile uzun yıllardır hünnap yetiştiriciliği yapan bazı
çiftçilerin hünnap ağaçlarını sökerek başka ürünlere yöneldiği tespit edilmiştir.
Hünnap meyvesinin yurtiçinde tanınırlığının arttırılması yönünde reklam ve tanıtım
faaliyetlerinin arttırılması, yaş ve mamul ürün olarak depolama ve lojistik imkânlarının
iyileştirilmesi ve pazarlama ağının geliştirilmesi önerilmektedir. Jujube fruit (Ziziphus jujuba Mill.) is a medicinal plant with many local names
such as Hinnap, Innap, Cigde and Quran Silverberry. Having many benefits and known
as a xerophyte, jujube fruit is defined as medicinal aromatic plant, fibrous plant. It has
been one of the alternative plants produced in recent years in Amasya province.
Amasya has ranked first in jujube cultivation in Türkiye in the last 5 years. The
production and marketing structure of 64 producers settled in the province producing
through the way of closed jujube orchard was examined by using the full count method
in the Farmer Registration System records. The survey was carried out in October and
November 2021. In this study, the production and market situation of jujube cultivation
in Türkiye and in the world has been revealed. The Problems in jujube fruit cultivation
in Amasya province, which covers the research subject, were stated and solution
suggestions were proposed. According to the study, among the most important cost
factors in jujube production are labor costs during fruit picking, trellis system and soil
preparation processes during production. The interviewed farmers stated that the
support provided by the government during crop cultivation should be increased.
The total facility cost per decare is 14,713.95 TL and the cost of the
establishment period is 4,077.51 TL per decare in the examined facilities. According
to the results of the research, it was determined that the cost of growing per decare in
the enterprises was 1,603.69 TL, and the harvesting costs were 787.50 TL. The gross,
net and proportional profits in jujube production were determined as 3,739.25 TL,
2,172.49 TL and 1.54 respectively. It is not possible for manufacturers to reduce costs
and strengthen their marketing structure without any producers' union or cooperative
etc. The organization of farmers under the umbrella of cooperatives or unions should
be encouraged. It has been determined that the producers of jujube fruit in Amasya,
selling their products to traders at low prices. Moreover, the cost of growing of the
product is increasing gradually, due to the inadequacy of marketing opportunities and
some farmers who have been growing jujube for many years have started to change
their plants to other products by uprooting their jujube trees. It is recommended to
increase the advertisement and promotion activities in order to increase the local
awareness domestic of jujube production, to improve the storage and logistics
conditions as fresh and finished products, and to develop the marketing network