Hazır giyim sektöründe marka tercihlerinin Markov zincirleri ile tahmini
Künye
Şafak, Y. (2022). Hazır giyim sektöründe marka tercihlerinin Markov zincirleri ile tahmini. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Küreselleşme ile birlikte rekabetin artması ve teknolojinin gelişmesiyle beraber
insanların istek ve ihtiyaçları sürekli olarak artmaktadır ve dolayısıyla değişmektedir.
Bu durumda işletmeler, objektif kararları konusunda planlama, tahminleme ve karar
verme süreçlerinde geleceğe yönelik belirsizlikler yaşamaktadırlar. Bu durumda
işletmeler, işletmenin geleceği ile ilgili kararları alırken, tüketici taleplerinin ne
boyutta olduğunu araştırarak gelecekteki tahmin edilen satışları dikkate almak
durumunda kalmaktadırlar.
Hazır giyim sektörü, gelişen pazar şartlarında küreselleşen sektörlerin başında
gelir. Bu bağlamda hazır giyim işletmelerinin büyük rekabet içerisinde olduğunu
söylemek mümkündür. Bu çalışmadaki temel amaç, işletmelerin geleceğe yönelik
satışlarını artırabilmeleri ve kontrol altına alabilmeleri açısından rekabet piyasasında,
talep tahmin yöntemlerinden yararlanılarak Markov zincirleri yöntemi ile talep
tahmini yapmaları, gelecekte oluşacak satış fırsatlarını değerlendirebilmeleri ve
siyasi sorunlar, ekonomik kriz, salgın hastalıklar gibi gelecekteki olası risklere karşı
önlem alabilmeleri açısından pazar payında işletmelere rakip firmalar karşısında
büyük avantaj sağlayacaktır.
Bu çalışmada, öncelikle Markov zincirleri teorik olarak ele alınıp talep tahmini,
karar verme ve hazır giyim ile marka kavramlarına açıklamalı olarak ayrı ayrı yer
verilmiştir. Çalışmanın uygulama kısmında 720 kişilik bir örneklem, basit rastgele
örnekleme ile oluşturulmuştur. Daha sonra bu kişilere hazır giyim markalarının
tercihleri (bu zamanda ve bir önceki zamanda kullanılan hazır giyim markaları) ile
ilgili anket uygulanmıştır. Hazır giyim marka tercihleri analizi için Markov
zincirlerinin geçiş olasılıkları matrisi ve uzun dönem olasılık vektörlerinin
hesaplanmasına yönelik bir çalışma yapılmıştır. Çalışmada markaların kullanılma
olasılıkları ve marka bağımlılıkları, cinsiyet, yaş aralıkları, eğitim düzeyleri ve
çalışan - çalışmayanlara göre ayrı ayrı hesaplanarak her biri için gelecek birkaç
dönemlik geçiş olasılığı matrisleri bulundu. Bununla birlikte geleceğe yönelik
tahminler yapılarak marka tercihleri (1 dönemlik sonuçlar) karşılaştırılmıştır. Benzer
durum gelecekteki uzun dönem pazar payları için de yapılmıştır. Çalışma R, SPSS ve
Microsoft Excel programları ile desteklenmiştir. With the increase in competition with globalization and the development of
technology, the demands and needs of people are constantly increasing and therefore
changing. In this case, businesses experience future uncertainties in their planning,
estimation and decision-making processes regarding their objective decisions. In this
case, when making decisions about the future of the business, businesses have to
consider estimated future sales by investigating the extent of consumer demands.
The ready-made clothing industry is one of the leading globalized sectors in the
developing market conditions. In this context, it is possible to say that ready-made
clothing companies are in great competition. The main purpose of this study is to
make demand forecasting with the Markov chain method by using demand
forecasting methods in the competitive market in order to increase and control their
sales for the future, to evaluate the sales opportunities that will occur in the future
and to take precautions against possible future risks such as political problems,
economic crisis, epidemics. It will provide businesses with a great advantage over
rival companies in market share.
In this study, first of all, Markov chains are discussed theoretically and the
concepts of demand forecasting, decision making, ready-to-wear and brand are
explained separately. In the application part of the study, a sample of 720 people was
formed by simple random sampling. Then, a questionnaire about the preferences of
ready-made clothing brands (ready-to-wear brands used at this time and in the
previous time) was applied to these people. For the analysis of apparel brand
preferences, a study has been carried out to calculate the transition probability matrix
of Markov chains and long-term probability vectors. In the study, the probability of
using the brands and brand dependencies were calculated separately according to
gender, age ranges, education levels and being employed - unemployed, and
transition probability matrices for each of the next few periods were found. In
addition, future predictions were made and brand preferences (1-term results) were
compared. The same procedures were conducted for future long-term market shares
as well. The study was supported by R, SPSS and Microsoft Excel programs