Uzaktan eğitim yoluyla verilen ana sanat atölye derslerinin niteliği
Citation
Ergün, E. (2022). Uzaktan eğitim yoluyla verilen ana sanat atölye derslerinin niteliği. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Ġlk olarak Mart 2020‟de ülkemizde görülen Covid-19 pandemisi, alıĢık
olunulan eğitim- öğretim sistemini değiĢtirmiĢ ve bir çok kiĢinin yabancı olduğu
online eğitim modeline geçilmesine neden olmuĢtur. Bu süreç hem öğrencileri hem
de eğitimcileri güçlü bir Ģekilde etkilemiĢtir. Özellikle de uygulamaya dayalı eğitim
veren mimarlık, güzel sanatlar ve tıp fakültesi bünyesinde eğitim-öğretim faaliyeti
yürüten akademisyenlerin ve eğitim gören öğrencilerin zorluk yaĢayacağı
öngörülmüĢtür.
Bu araĢtırmanın amacı Covid-19 pandemisi döneminde Eğitim Fakültelerinin
Resim-ĠĢ Öğretmenliği Bölümlerinde yapılan 3. sınıf grafik tasarım ve resim ana
sanat atölye derslerinin niteliğini incelemektir. AraĢtırmada nicel araĢtırma
deseninden faydalanılmıĢtır. AraĢtırmanının evrenini Türkiye‟de bulunan
Üniversitelerin Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim ĠĢ Eğitimi
Anabilim Dalları‟nda 2021-2022 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan 3.
sınıf grafik tasarım ve resim ana sanat atölye dersi öğrencileri oluĢturmaktadır.
Örneklemini ise Ondokuzmayıs Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Fırat Üniversitesi,
Dokuz Eylül Üniversitesi ve Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar
Eğitimi Bölümü Resim ĠĢ Eğitimi Anabilim Dalları‟nda öğrenim görmekte olan 3.
sınıf grafik tasarım ve resim ana sanat atölye dersi öğrencileri oluĢturmaktadır.
Toplamda 131 öğrenci ile çalıĢılmıĢ, 5 resim ana sanat atölye dersi öğrencisi ankete
katılmak istemediği için araĢtırma dıĢında bırakılmıĢtır.
AraĢtırmada nicel veri toplama aracı olan anketten yararlanılmıĢtır. AraĢtırmacı
tarafından uzman görüĢleri ıĢığında geliĢtirilen 30 soruluk bir anket online olarak
öğrencilere ulaĢtırılmıĢtır. Elde edilen verilerin analizinde uygulanan açıklayıcı
faktör analizinde biniĢik olan veya faktör yükü 0,30‟un altında kalan maddeler (3, 5,
9, 10, 13, 16, 22, 23, 25, 26, 27, 30 numaralı maddeler) ölçekten çıkarılmıĢ ve faktör
analizi kalan 18 madde üzerinden tamamlanmıĢtır.
AraĢtırmanın sonucunda öğrenciler, uzaktan eğitimi zamanın verimli
kullanılabilmesi açısından olumlu bulmuĢ, bu dönemde dersleri düzenli olarak takip
ettiklerini ifade etmiĢlerdir. Ancak yüzyüze verilen eğitimdeki imkânların daha
eriĢilebilir olması, eğitimci-öğrenci arasındaki etkileĢimin daha yüksek olması gibi
çeĢitli nedenlerle bu eğitim modelinin uygulamalı dersler için uygun olmadığını
düĢündükleri görülmüĢtür. The Covid-19 pandemic, which was first seen in our country in March 2020,
changed the usual education and training system and caused the transition to the
online education model, which many people are unfamiliar with. This process has
strongly affected both students and educators. It is foreseen that academicians and
students who carry out education activities within the faculties of architecture, fine
arts and medicine, which provide practice-based education, will experience
difficulties.
The aim of this research is to examine the quality of the 3rd grade graphic
design and painting main art workshop courses held in the Painting Department of
Education Faculties during the Covid-19 pandemic period. Quantitative research
design was used in the study. The universe of the research consists of 3rd grade
graphic design and painting master art workshop course students studying in the
Department of Fine Arts Education, Department of Painting Education at universities
in Turkey in the 2021-2022 academic year. The sample consists of 3rd grade graphic
design and painting master art workshop course students studying at Ondokuz Mayıs
University, Gazi University, Fırat University, Dokuz Eylül University and Uludağ
University Education Faculty, Fine Arts Education Department, Painting Education
Departments. A total of 131 students were studied, and 5 painting major art
workshop students did not want to participate in the survey, so they were excluded
from the research.
Questionnaire, which is a quantitative data collection tool, was used in the
research. A questionnaire consisting of 30 questions developed by the researcher in
the light of expert opinions was delivered to the students online. In the exploratory
factor analysis applied in the analysis of the data obtained, the items (items 3, 5, 9,
10, 13, 16, 22, 23, 25, 26, 27, 30) that overlapped or whose factor load was below
0.30 were excluded from the scale. and factor analysis was completed on the
remaining 18 items.
As a result of the research, the students found distance education positive in
terms of efficient use of time and stated that they followed the lessons regularly
during this period. However, it has been observed that they think that this education
model is not suitable for applied courses for various reasons such as the more
accessible opportunities in face-to-face education and the higher interaction between
the educator and the student.