İnovatif düşünmeyi geliştirme programı (IDGEP)'nın hemşirelik öğrencilerinin yenilikçi yaklaşımları, eleştirel düşünceleri ve yeterlilik algıları üzerine etkisi
Künye
Hendekçi, A. (2021). İnovatif düşünmeyi geliştirme programı (IDGEP)'nın hemşirelik öğrencilerinin yenilikçi yaklaşımları, eleştirel düşünceleri ve yeterlilik algıları üzerine etkisi. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Amaç: Bu çalışma, İnovatif Düşünmeyi Geliştirme Programı (IDGEP)’nın
hemşirelik öğrencilerinin yenilikçi yaklaşımları, eleştirel düşünceleri ve yeterlilik
algıları üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve metot: Çalışma nonrandomize, kontrol gruplu ön test-son test deneysel
araştırma desenindedir. Çalışmanın evrenini 2019/2020 yılı akademik takvimi
içerisinde benzer özellikteki iki fakültenin hemşirelik bölümündeki 4. sınıf
öğrencileri oluşturmuştur (deney grubu: 55, kontrol I grubu:54, kontrol II grubu:55).
Çalışmada deney grubundaki öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen İnovatif
Düşünmeyi Geliştirme Programı uygulanmıştır. Çalışmanın verileri, Kişisel Bilgi
Formu, Bireysel Yenilikçilik Ölçeği, Marmara Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği,
Öz Etkililik Yeterlilik Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Başarı Testi ile
online olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde, bağımlı örneklem t testi, Kruskal
Wallis, Wilcoxon testleri kullanılmıştır. Çalışma için kurum izinleri ve etik kurul izni
alınmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 22.2±1.7 ve deney
grubunun %83.6’sı, kontrol I grubunun %81.5 ve kontrol II grubunun %80.0’i
kadındır. Deney grubunda bireysel yenilikçilik ölçeği fikir önderliği alt boyutu ve
ölçek toplam puanı eğitim sonrasında farklılık göstermektedir (p<0.05). Marmara
eleştirel düşünme eğilimleri ölçeği akıl yürütme ve açık fikirlilik alt boyutları ortanca
puanları eğitim sonrasında farklılık göstermektedir (p<0.05). Öz etkililik yeterlilik
ölçeği davranışı tamamlama alt boyutu ortanca puanı eğitim sonrasında farklılık
göstermektedir (p<0.05). Deney grubuna uygulanan IDGEP sonrası bireysel
yenilikçilik puan ortalaması kontrol gruplarına göre yüksek bulunmuştur (p<0.05).
Deney grubundaki öğrencilerin inovatif düşünme başarı testi eğitim öncesi ve sonrası
puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: İnovatif Düşünmeyi Geliştirme Programı’nın hemşirelik öğrencilerinin
yenilikçi yaklaşımlarını olumlu yönde geliştirdiği bulunmuştur. Bu yönüyle
Türkiye’deki tüm hemşirelik bölümleri için uygulanabilir özelliktedir. Hemşirelik
bölümü öğrencilerinin inovatif düşünmeyi geliştirmesine yönelik eğitim
programlarının düzenlenmesi önerilebilir Objective: This study was conducted to determine the effect of the Innovative
Thinking Development Program (ITDP) on the innovative approaches, critical
thinking and perceived competence of nursing students.
Method: The study has a non-randomized, control group pre-test-post-test
interventional research design. The study population consisted of senior students in
the Nursing Department of two similar faculties in the academic calendar 2019-2020
(intervention group: 55, control group I: 54, control group II: 55). In the study, the
ITDB developed by the researcher was applied to the students in the interventional
group. The research data were collected online using a Personal Information Form,
Individual Innovativeness Scale, Marmara Critical Thinking Trends Scale, SelfEfficacy Scale and the Success Test developed by the researcher. Paired samples t
test, Kruskal Wallis, Wilcoxon tests were used in the analysis of the data.
Institutional permissions and ethics committee approval was obtained for the
research.
Results: The average age of the students participating in the study was 22.2±1.7, and
83.6% of the interventional group, 81.5% of the control group I and 80.0% of the
control group II were female. In the interventional group, the individual
innovativeness scale total score and the idea leadership sub-scale score was found to
differ after the training (p<0.05). Marmara critical thinking trends scale reasoning
and open-mindedness sub-scale median scores was also found to differ after the
training (p<0.05). There was also a difference between the median values of the selfefficacy scale completing behavior sub-scale scores (p<0.05). The average individual
innovativeness score after ITDP applied to the interventional group was found to be
high compared to the control groups (p<0.05). A significant association was found
between the scores of students in the interventional group before and after the
innovative thinking achievement training (p<0.05).
Conclusion: The Innovative Thinking Development Program was found to
positively improve the innovative approaches of nursing students. In this aspect, it is
applicable to all nursing departments in Turkey. It is recommended to organize
training programs for nursing students to develop innovative thinking.