Comparison of agricultural higher education systems between Turkey and Afghanistan
Künye
Ashkar, S.B. (2021). Comparison of agricultural higher education systems between Turkey and Afghanistan. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, SamsunÖzet
The main objective of the study is to compare the systems of Agricultural Higher Education between Turkey and Afghanistan. To identify the agricultural higher education systems, a survey with purposive sampling was conducted in the three universities including Samangan Higher Education Institute, Ondokuz Mayıs and Baghlan Universities in the study. As a part of the study, the structured questionnaire was conducted over 385 students of the sample universities. Based on the findings, between Turkey and Afghanistan, there are many differences in the agricultural higher education system and university levels. For instance, the agriculture high schools' current system in Turkey is in a better situation in terms of education training than in Afghanistan but at the BSc level mostly it has been determined unlike. In agricultural problem-solving, the Agricultural Higher Education System (AHES)'s role in Turkey was found much more effective than Afghanistan's ongoing system. In terms of marketing, for example packaging, sorting, etc. skills also AHES in Turkey was found more effective than in Afghanistan. As the conclusion of the study, the illustrated dissimilarities are specified in many traits. For example, the ratio of job opportunities was found more adequate in Afghanistan than in Turkey. But, the other features such as the current system's general positiveness in Turkey was found more effective than in Afghanistan. The results of the study will be a pathfinder for the decision-makers and policymakers to research concisely in the agriculture education systems of both countries. In the light of this study, based upon the comparative superiorities, specifying the most agreeable products between Turkey and Afghanistan, and cultivating efficient implementations in economic cooperation are suggested to future education researchers. Çalışmanın temel amacı, Türkiye ve Afganistan'ın tarımsal yükseköğretim sistemlerini karşılaştırmaktır. Çalışmada Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Baghlan Üniversitesi ile Samangan Yüksek Eğitim Enstitüsü olmak üzere üç üniversitede, tarımsal yükseköğretim sistemlerinin belirlenmesine yönelik örnekleme yapılmıştır. Çalışmanın bir aşaması olarak yapılandırılmış anket soruları seçilen üniversitelerdeki 385 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Bulgulara göre, Türkiye ve Afganistan arasında tarımsal yükseköğretim sisteminde ve ünivesite eğitim seviyelerinde birçok değişiklik bulunmaktadır. Örneğin, Türkiye'de tarım eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının eğitim ve öğretim sisteminin Afganistan'dan daha iyi bir durumda olduğu fakat lisans eğitimi düzeyinde çoğunlukla tam tersi olduğu tespit edilmiştir. Türkiye'de Tarımsal Yüksek Eğitim Sistemi'nin rolü tarımsal problemin çözülmesinde Afganistan'ın halihazırdaki eğitim sisteminden daha etkin bulunmuştur. Türkiye'nin Tarımsal Yüksek Eğitim Sistemi, ürünlerin paketlenmesi, sınıflandırılaması vb. pazarlama süreçlerinde de Afganistan'ınkinden daha etkili bulunmuştur. Çalışmanın sonucu olarak, tespit edilen farklılıklar birçok özellik ile tanımlanmaktadır. Örneğin, Afganistan'da tarımsal iş olanakları Türkiye'ye göre daha yeterli bulunmuştur. Ancak Türkiye'deki tarımsal yüksek eğitim sisteminin diğer güçlü özellikleri Afganistan'daki sisteminden daha etkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçları iki ülkenin tarımsal eğitim sistemlerinde karar vericilerin ve politikacıların çalışmalarına yol gösterici olacaktır. Bu çalışmanın ışığında, Türkiye ve Afganistan arasındaki karşılaştırmalı üstünlüklere göre en uygun tarım ürünlerinin belirlenmesi ve ekonomik işbirliğinde verimli uygulamalar geliştirilmesi gelecek öğretim araştırmacılara önerilmektedir.