Katmanlı saclardan derin çekilerek parça üretimi ve şekil alma kabiliyetinin araştırılması
Künye
Dengiz, C.G. (2021). Katmanlı saclardan derin çekilerek parça üretimi ve şekil alma kabiliyetinin araştırılması. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Ara yüzeyleri yapıştırma, kaynak, haddeleme gibi yöntemler ile birleştirilerek
iki farklı metal sacdan üretilmiş, birlikte yük taşıyan, şekil alabilen bileşik saclar çift
katmanlı (bimetalik) sac olarak isimlendirilir. Bu tür katmanlı saclar, hafif ve dayanıklı
olmaları sebebiyle son yıllarda otomotiv endüstrisinde taban, tavan ve kaput sacı
olarak kullanılmaktadır. Bu sacların şekil alma kabiliyetlerinin otomotiv endüstrisi
için düşük olması, kaynak edilememesi, şekillendirme sırasında veya sonrasında
katmanlar arası ayrılmaların oluşması katmanlı sacların yaygınlaşması için aşılması
gereken başlıca sorunlardır. Bu doktora tezinde, çelik (Çe) ve alüminyum (Al) saclar,
poliüretan esaslı bir yapıştırıcı kullanılarak birleştirilmiştir. Çift katmanlı saca ve onu
oluşturan tek saclara çekme testi yapılarak mekanik özellikleri belirlenmiştir. Düzlem
dışı gerdirme testleri ile saclara ait şekillendirme sınır diyagramları (ŞSD) elde
edilmiştir. Ayrıca tek ve çift katmanlı saclar derin çekilerek limit çekme oranları
(LÇO) hesaplanmış ve tek saclarınki ile karşılaştırılmıştır. Derin çekilen çift katmanlı
parçalardan kesilen numunelere sertlik ölçümü yapılarak bölgesel olarak pekleşme
durumları belirlenmiştir. Derin çekme işlemi, sonlu elemanlar metodu ile ABAQUS
programında modellenerek deneysel sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. Çalışma
sonucunda, çift katmanlı sacların mekanik dayanımları, onu oluşturan iki metal sacın
mekanik dayanımlarının arasında çıkmıştır. Kompozit malzemeler için kullanılan
karışım kuralı ile çift katmanlı sacların mekanik özellikleri yaklaşık %3’lük bir hata
payı ile hesaplanmıştır. Çift katmanlı sacın soyulma direnci 10 N/mm, kayma
dayanımı ise yaklaşık 3.1 MPa olarak belirlenmiştir. Çift katmanlı sacların ŞSD’leri
dış katmandaki sacın ŞSD’sine yakın çıktığı belirlenmiştir. Düzlem şekil değiştirme
halinde, Çe sacın limit şekil değiştirme miktarı 0.310 iken, Al sacın 0.210 saptanmıştır.
Çift katmanlı Al/Çe sac için (Al sac zımba ile temas halinde) 0.295, Çe/Al dizilimi
için 0.267 bulunmuştur. Diğer taraftan çift katmanlı saclar derin çekilerek LÇO’ları
belirlenmiş ve işlem pencereleri oluşturulmuştur. Çift katmanlı sacların LÇO’larının
iç katmandaki sacın LÇO’suna yakın olduğu belirlenmiştir. Buna göre Çe sac için
maksimum LÇO 2.14 iken, Al sac için bu değer 2.27 olarak belirlenmiştir. Çift
katmanlı sacda ise Al/Çe dizilimde 2.25 iken, Çe/Al diziliminde 2.16 olarak
saptanmıştır. ABAQUS ile çift katmanlı saclar 4 farklı çift katman tasarımı ile
modellenerek gerçeğe en yakın sonucu veren çift katman modeli %8’lik bir hata payı
ile belirlenmiştir. Çift katmanlı sacların maksimum 90 kN baskı plakası kuvveti
altında, 1.9 LÇO ile hasar oluşmadan derin çekildiği tespit edilmiştir. Tek sacların
hadde yönüne göre 0°-0° veya 0°-90° şeklinde dizilmesi ile oluşturulan Al/Çe çift
katmanlı saclarda kulak yüksekliklerinde azalma görülmüştür. Bimetallic sheets are made of two different sheet metals which are combined
with methods such as bonding, welding, rolling. The bimetallic sheets carries loads
together and it can take final desired form. Such layered sheets are used as floor,
cladding, ceiling and hood sheets especially in the automotive industry in recent years
due to their light weight and durability. The low formability, poor weldability,
delamination between each metal sheet layers during forming are the fundamental
problems that must be overcome in order to the layered sheets to become widespread
for automotive industry. In this thesis, steel (St) and aluminium (Al) sheets were
bonded using a polyurethane based adhesive. The mechanical properties of the
bimetallic sheet and the monolithic sheets were determined by uniaxial tensile tests.
Forming Limit Diagram (FLD) of the mono and bimetallic sheets were plotted with
out-of-plane formability tests. In addition, monolithic and bimetallic sheets were deep
drawn and their limit drawing ratios (LDR) were calculated and compared to
monolithic sheets. Local hardening conditions were determined by hardness
measurements on samples cut from deep drawn bimetallic sheet pieces. The deep
drawing process was modelled via ABAQUS program. FEM analysis were compared
with the experimental deep drawing results. As a result, it was determined that the
mechanical strengths of double-layer sheets are between the mechanical strengths of
the monolithic sheets. By the mixing rule used for metal composite layered materials,
the mechanical properties of bimetallic sheets can be calculated by error of
approximately 3%. The peel resistance of the double layer sheet was determined as 10
N/mm, and the shear strength was determined as almost 3.1 MPa. The FLDs of the
bimetallic sheets are close to the FLD of the sheet in the outer layer. In case of plane
strain, the limit strain for St was 0.310, while limit strain of Al sheet was determined
as 0.210. For bimetallic sheets, it was found to be 0.295 for Al/St (Al inner layer) and
0.267 for St/Al. On the other hand, the LDRs of the bimetallic sheets and the
processing windows were determined by deep drawing. The LDR of the bimetallic
sheets were close to the LDR of the sheet in the inner layer. Accordingly, while the
maximum LDR for St was 2.14, this value for Al was determined as 2.27. In the
bimetallic sheet, it was determined as 2.25 in the Al/St lay-up and 2.16 in the St/Al
lay-up. By ABAQUS, double-layer sheets were modelled with 4 different bimetallic
sheet designs and the model that gives the most realistic deep drawn cup result with
an error of approximately 8%. In addition, a decrease in ear heights was observed in
the Al/St bimetallic sheets formed by arranging the monolithic sheets in the form of
0°-0 ° or 0°-90 ° depending on the rolling direction.