Akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalı psikoeğitim programının multipl skleroz tanısı almış bireylerin bilişsel duygu düzenleme düzeylerine etkisi
Citation
Şahin, E. (2021). Akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalı psikoeğitim programının multipl skleroz tanısı almış bireylerin bilişsel duygu düzenleme düzeylerine etkisi. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Bu çalışmanın amacı akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalı
psikoeğitim programının multipl skleroz tanısı almış bireylerin bilişsel duygu
düzenleme düzeylerine etkisini incelemektir.
Araştırma ön test, son test ve izlem ölçümlü randomize kontrollü deneysel desenli bir
çalışmadır. Araştırmanın evrenini Samsun ilinde bulunan bir hastanenin nöroloji
polikliniğine kayıtlı olan multipl skleroz tanısı almış bireyler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini çalışma grubunda 24, kontrol grubunda 24 olmak üzere 48
kişi oluşturmuştur. Hem çalışma hem de kontrol grubu bireylere araştırma
başlangıcında onamları alındıktan sonra ön test olarak tanıtıcı bilgi formu, bilişsel
duygu düzenleme ölçeği uygulanmış, ön test sonrası çalışma grubu bireylere akılcı
duygusal davranışçı yaklaşıma dayalı psikoeğitim programı uygulanmıştır.
Psikoeğitim programlarının bitiminden iki hafta sonra çalışma ve kontrol grubuna
son test, iki ay sonra ise izleme testi uygulanmıştır.
Çalışma grubundaki bireylerin uyumlu bilişsel duygu düzenleme ön test,
son test ve izleme testi puan ortalamaları arasındaki farklar istatistiksel olarak
anlamlı bulunmuştur (p <0,05). Hem çalışma hem de kontrol grubundaki bireylerin
uyumsuz bilişsel duygu düzenleme ön test, son test ve izleme test puanları arasında
bulunan farklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p >0,05).
Akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalı psikoeğitim programının
multipl skleroz tanısı almış bireylerin uyumlu bilişsel duygu düzenleme stratejileri
kullanmalarını arttırdığı ve bu durumun da uzun vadeli olduğu ancak uyumsuz
bilişsel duygu düzenleme stratejilerine etki etmediği sonucuna ulaşılmıştır The aim of this study is to examine the effects of psychoeducational program based
on rational emotional behavioral approach on cognitive emotion regulation levels of
individuals diagnosed with multiple sclerosis.
The research is a randomized controlled experimental design study with pre-test,
post-test and follow-up measurements. The population of the study consists of individuals
diagnosed with multiple sclerosis who are registered in the neurology outpatient clinic of a
hospital in Samsun. The sample of the study consisted of 48 people, 24 in the study group
and 24 in the control group. The Introductory ınformation form and the cognitive emotion
regulation scale were applied to both the study and the control group individuals as a pre-test
after their consent was obtained at the beginning of the study, and the psychoeducation
program based on the rational emotional behavioral approach was applied to the individuals
in the study group after the pre-test. Two weeks after the end of the psychoeducation
programs, a post-test was applied to the study and control groups, and a follow-up test was
administered two months later.
The differences between the cognitive emotion regulation pre-test, post-test and
follow-up test mean scores of the individuals in the study group were found to be statistically
significant (p <0.05). The differences between the maladaptive cognitive emotion regulation
pre-test, post-test and follow-up test scores of individuals in both the study and control
groups were not found to be statistically significant (p> 0.05).It was concluded that the
psychoeducation program based on rational emotional behavioral approach increased the use
of cognitive emotion regulation strategies in individuals diagnosed with MS, and this
situation was long-term but did not affect maladaptive cognitive emotion regulation
strategies.