Sınıf öğretmenlerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişki
Künye
Bıçak, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile mesleki
tükenmişlikleri aralarındaki ilişkiyi incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu amaç
doğrultusunda Ordu ili Altınordu, Fatsa ve Ünye ilçelerinde 2019-2020 eğitim
öğretim yılında resmi ilkokullarda görev yapan 530 sınıf öğretmeninin görüşüne
başvurulmuştur. Verilerin toplanmasında öğretmenlerin demografik bilgilerini içeren
(cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem) “Kişisel Bilgi Formu”, Ergün ve
Nartgün (2017) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan “Öğretmen Öznel İyi Oluş
Ölçeği” ve İnce ve Şahin (2015) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan “Maslach
Tükenmişlik Ölçeği-Eğitimci Formu” kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde
SPSS 14 paket programı kullanılmıştır. Ölçek verilerinin normal dağılım gösterip
göstermediği Kolmogorov Smirnov ve Shapiro-Wilk normallik testi ile incelenmiştir.
Test sonuçlarına göre veriler normal dağılmadığından non-parametrik istatistik
yöntemleri kullanılmıştır. Bu nedenle iki grup arası karşılaştırmalarda Mann Whitney
U testi, üç ve daha fazla grup karşılaştırmalarında Kruskal Wallis H testi
uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel analizlerde p değeri .05’in altındaki sonuçlar
istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre sınıf
öğretmenlerinin genel öznel iyi oluş düzeyleri ve alt boyutlarında “yüksek” olarak
tespit edilmiştir. Tükenmişlik ölçeğinin tüm alt boyutlarında sınıf öğretmenlerinin
tükenmişlikleri “düşük” düzeydedir. Cinsiyet değişkenine göre “Öğretmen Öznel İyi
Oluş Ölçeği ” toplam ve alt boyutlarının hiçbirinde istatistiksel açıdan anlamlı bir
farklılık meydana gelmemiştir. Ancak yaş, medeni durum ve mesleki kıdem
değişkenine göre toplam ve alt boyutlarında istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde
farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyi
cinsiyet değişkenine göre “duyarsızlaşma” alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı
bir fark oluştururken, “duygusal tükenme” ve “kişisel başarı” alt boyutlarında
istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunamamıştır. Yaş değişkenine göre tüm
tükenmişlik alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur. Medeni
durum değişkenine göre öğretmenlerin, tükenmişlik ölçeği alt boyutları arasında
anlamlı farklılık meydana gelmemiştir. Mesleki kıdem değişkenine göre ise sadece
“duygusal tükenme” alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılık meydana
gelmiştir. Sınıf öğretmenlerinin “Öğretmen Öznel İyi Oluş Ölçeği” toplam ve alt
boyutları ile tükenmişlik ölçeği “duygusal tükenme” ve “duyarsızlaşma” alt
boyutlarından alınan puanlar arasında negatif yönde istatistiksel açıdan anlamlı bir
ilişki bulunmuştur. “Öğretmen Öznel İyi Oluş Ölçeği” toplam ve alt boyutları ile
tükenmişlik ölçeği “kişisel başarı” alt boyutu arasında ise pozitif yönde istatistiksel
açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuştur. This study was conducted to examine the relationship between subjective wellbeing levels of classroom teachers and their occupational burnout. The views of 530
classroom teachers working at official primary schools in the districts of Altınordu,
Fatsa and Ünye in Ordu province in the 2019-2020 academic year were consulted in
accordance with this purpose. “Personal Information Form” containing the
demographic information of teachers (gender, age, marital status, professional
seniority), “Teacher Subjective Well-being Scale” adapted into Turkish by Ergün and
Nartgün (2017), and "Maslach Burnout Inventory-Educator Survey" adapted into
Turkish by İnce and Şahin (2015) were used for data collection. SPSS 14 package
program was used in the analysis of the collected data. With Kolmogorov Smirnov
and Shapiro-Wilk normality test, we examined whether the scale data showed normal
distribution. Non-parametric statistical methods were used since the data was not
normally distributed according to the Test results. Therefore, Mann Whitney U test
was used for comparisons between two groups, and Kruskal Wallis H test was used
for comparisons of three or more groups. Results with a p value of less than .05 in
the statistical analyzes performed were considered statistically significant. According
to the results of the research, the overall subjective well-being levels and lower
dimensions of classroom teachers were determined to be “high”. In all lower
dimensions of the burnout scale, classroom teachers were found to have a “low”
level of burnout. There was no statistically significant difference in the total and
lower dimensions of the “Teacher Subjective Well-Being Scale” according to the
gender variable. However, it was determined that there were statistically significant
differences in total and sub-dimensions according to age, marital status and
professional seniority variable. There was no statistically significant difference in
“emotional exhaustion” and “personal achievement” sub-dimensions, while the level
of occupational burnout of classroom teachers made a statistically significant
difference in the lower dimension of “desensitization” relative to the gender variable.
Statistically significant differences were found in all burnout sub-dimensions
according to the age variable. According to the marital status variable, there was no
statistically significant difference between the burnout scale sub-dimensions of the
teachers. There was a statistically significant difference only in the "emotional
exhaustion" sub-dimension according to the professional seniority variable. A
statistically significant negative correlation was found between the total and sub
dimensions of the “Teacher Subjective Well-Being Scale” of classroom teachers and
vi
the scores from the “emotional exhaustion” and “desensitization” sub dimensions of
the burnout scale. A positive statistically significant relationship was found between
the total dimensions and sub-dimensions of the” Teacher Subjective Well-Being
Scale “and the” personal achievement” sub-dimension of the burnout scale.