Güzel sanatlar lisesi temel sanat eğitimi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
Künye
Beyazkoç, M. (2021). Güzel sanatlar lisesi temel sanat eğitimi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi . (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Sanat eğitimi gelişen çağın, teknolojinin, toplumsal ve kültürel farklılıkların paralelinde bireylerin ve toplumların sanatsal gelişimini gerçekleştirebilen bir olgudur. Sanat eğitiminin bir parçası olan görsel sanatlar eğitimi sürecinde kompozisyon ögelerinin, tasarım elemanı olarak nasıl kullanılacağı belli koşullara bağlıdır. Plastik sanat eğitiminde, bu koşulların yerine getirilmesi için kullanılan yöntem ve teknikler, doğrudan temel sanat eğitiminin konusudur. Bu çalışmada Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullar arasında bulunan Güzel Sanatlar Liselerindeki Temel Sanat Eğitimi Dersi Öğretim Programının derse giren güzel sanatlar lisesi öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi planlanmıştır. Sanat tarihine değinilmiş, sanat eğitiminin tarihten günümüze kadar geçirdiği süreç araştırılmış, dünyada ve ülkemizdeki sanat eğitimi tarihi ile kuramsal çerçeve oluşturulmuştur. 2019-2020 öğretim yılı içerisinde gerçekleştirilen bu araştırmada, 2015 yılında yürürlüğe giren Güzel Sanatlar Liseleri 9. Sınıf Temel Sanat Eğitimi Öğretim Programı, ders öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Programın içeriğinde olan eksiklikler, öğrenciler açısından verimliliği, programın kapsamı ve öğrencilerle uyumlu olması açısından öneriler getirmek amacı ile nicel araştırma yöntemleri ile araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan anketler SPSS programıyla analiz edilmiş, öğretmenlerin anket formlarındaki değişkenler arasındaki ilişkiyi belirleyebilmek için t testi, ANOVA testi, Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi uygulanmıştır. Verilerden elde edilen bulgular doğrultusunda görsel sanatlar öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun Temel Sanat Eğitimi Öğretim Programının içerik ve genel yapısını yeterli gördüğü sonucuna varılmıştır. Bu verilere göre Temel Sanat Eğitimi Programı dersin işlenişine olumlu yönde katkı sağladığı ve öğrencinin sanat eğitimi ile ilgili temel bilgileri kazanması konusunda ihtiyaçlarını karşıladığı tespit edilmiştir. Art education is a phenomenon that can facilitate the artistic development of individuals and societies in parallel with the developing era, technology, social and cultural differences. In the visual arts education, which is a significant part of art education, how the compositional components will be used as design elements depends on certain conditions. In plastic arts education, the methods and techniques used to meet these requirements are directly the subject of basic art education. In this study, it was aimed to evaluate the Basic Art Education Course Curriculum in Fine Arts High Schools, which are among the schools affiliated to the Ministry of National Education, in line with the opinions of the teachers of the fine arts high schools. The literature including art history in general and the progress of art education until the present was reviewed and investigated, thus a theoretical framework was established by combining the history of art education in the world and in our country. In this study conducted in the 2019-2020 academic year, 9th Grade Basic Art Education Curriculum of the Fine Arts High Schools, which was put into practice in 2015, was examined in line with the opinions of the relevant course teachers. The curricular shortcomings were investigated with quantitative research methods in order to make suggestions in terms of efficiency for students, the comprehensivity of the curriculum and its compatibility with the students’ level. The data collection tools were analyzed on SPSS software. t test, ANOVA, Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis Test were performed to determine correlations between variables in the questionnaire forms used for teachers. The findings obtained from the data showed that most of the visual arts teachers found the content and general structure of the Basic Art Education Curriculum to be quite sufficient. Based on these data, it was concluded that the Basic Art Education Curriculum contributed positively to the instructional procedures and met the needs of the students in gaining basic knowledge about art education.