Okul müdürlerinin kindarlık davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki
Künye
Gegekoğlu, Ş. (2021). Okul müdürlerinin kindarlık davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan okul müdürlerinin
kindarlık davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkiyi
belirlemektir.
Araştırmanın evrenini, 2020-2021 öğretim yılında Zonguldak ili sınırları içinde
yer alan ilkokul ve ortaokullarda çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Zonguldak ili
genelinde 177 ilkokul ve 107 ortaokulda görev yapan 4407 öğretmen bulunmaktadır.
Araştırmada ‘‘tabakalı örnekleme’’ yöntemi kullanılarak örneklem belirlenmiştir.
Araştırmanın örneklemini 235 ilkokul ve 255 ortaokul öğretmeni olmak üzere toplam
490 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmaya ait verileri toplamak için ‘‘Yönetsel Kindarlık Ölçeği’’, ‘‘Örgütsel
Adalet Ölçeği’’ ve araştırmacı tarafından hazırlanan ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’
kullanılmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizleri SPSS 14,0 programı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amaçlarını sınamak için aritmetik ortalama ve
standart sapma, ‘‘t’’ testi, ANOVA, post-hoc tekniklerden scheffe veya Tamhane
çoklu karşılaştırma testi, pearson çarpım momentler korelasyonu, basit doğrusal
regresyon analizi işlemleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmada bütün sonuçlar çift yönlü
olarak sınanmış ve anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin yönetsel kindarlık algıları çok düşük
düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin yönetsel kindarlık algıları cinsiyet, okul türü,
medeni durum, kıdem, okuldaki kıdem, öğretmenin branşı (sınıf/branş) değişkenlerine
göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ise
yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları cinsiyet
değişkenine göre erkekler lehine anlamlı bir farklılık gösterirken; okul türü, medeni
durum, kıdem, okuldaki kıdem, öğretmenin branşı (sınıf/branş) değişkenlerine göre
anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin yönetsel kindarlık algıları ile
örgütsel adalet algıları arasında anlamlı negatif bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin
yönetsel kindarlık algıları azaldıkça örgütsel adalet algıları yükselmektedir. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin yönetsel kindarlık algılarının örgütsel adalet algısının
anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. The aim of the study is to determine the relationship between the spiteful
behaviors of school principals working in primary and secondary schools and teachers'
perceptions of organizational justice.
The universe of the research consists of teachers working in primary and
secondary schools in Zonguldak province in the 2020-2021 academic year. There are
4407 teachers working in 177 primary schools and 107 secondary schools in
Zonguldak province. The sample was determined using the "stratified sampling"
method in the research. The sample of the study consists of a total of 490 teachers,
including 235 primary school teachers and 255 secondary school teachers.
‘‘Administrational Spitefulness Scale”, ‘‘Organizational Justice Scale’’ and
‘‘Personal Information Form’’ prepared by the researcher were used to collect the data
of the research. Statistical analyzes of the research were carried out with the SPSS 14.0
program. In order to test the aims of the research, arithmetic mean and standard
deviation, "t" test, ANOVA, scheffe or Tamhane multiple comparison test, pearson
product moments correlation, simple linear regression analysis were performed. In the
study, all results were tested bilaterally and the level of significance was accepted as
0.05.
As a result of the research, teachers' perceptions of administrational spitefulness
were found to be very low. Teachers' perceptions of administrational spitefulness were
do not differ significantly according to the variables of gender, school type, marital
status, seniority, seniority at school, and the branch of the teacher (class / branch).
Teachers' perceptions of organizational justice were found to be high. While teachers'
perceptions of organizational justice differ significantly in favor of men according to
the gender variable; school type, marital status, seniority, seniority in the school, the
branch of the teacher (class / branch) does not differ significantly. A significant
relationship has been found between teachers' perceptions of administrational
spitefulness and their perceptions of organizational justice. As teachers' perception of
administrational spitefulness decreases, their perception of organizational justice
increases. As a result of the research, it was concluded that teachers' perceptions of
administrational spitefulness were a significant predictor of organizational justice
perception.