Öğretim elemanlarının güncel sanat eğitimindeki yeni yönelimler hakkındaki görüşleri
Künye
Kurtoğlu, S. (2021). Öğretim elemanlarının güncel sanat eğitimindeki yeni yönelimler hakkındaki görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Eğitim, birçok olgu gibi sistemli ve programlı bir oluşumdur. Yaşantımızın her
anında formal veya informal olarak karşımıza çıkan bu süreç tüm yönleriyle insanı
eğitmeyi hedefler. Bahsedilen eğitim süreci her dönemde değişen toplum yapısı ve
ihtiyaçlara bağlı olarak değişim gösterir. Böylece ihtiyaçlardan kaynaklanan sanat,
eğitim ile birleşince dönemin değişen ihtiyaçlarını karşılamayı hedefler. Gelişen
teknoloji ve değişen yaşam şartları ile beraber sanat kavramı da değişime uğramış;
yeni teknik, malzeme, araç ve gereçler kullanarak farklı biçimlerde karşımıza çıkmaya
başlamıştır. Bu süreçte sanat oluşumuna neden olan düşünceler de değişmiş, geçmiş
dönemde olan estetik kaygılar yerini farklı algı ve arayışlara bırakmıştır. Teknolojinin
sanat dünyasına girmesiyle sanatçılara birçok imkan doğmuş ve yaşanan bu
alternatifler sanat eğitimine de yansımıştır. Bilgisayar, video, ışık, ses gibi birçok
unsur teknolojinin sunduğu yeni ifade biçimleriyle sanatın üretim ve öğretim
aşamasına farklı bir algı boyutu kazandırmıştır. Türkiye’de resim öğretmeni yetiştiren
kurumların güncel sanat eğitimi programı incelenmiş ve lisans düzeyinde verilen sanat
eğitimi bu alanda uzman akademisyenlerin görüşleri ile karşılaştırılmıştır. Konu
kapsamında yeterli literatürün bulunmaması açısından, bu tezin birçok araştırmaya
kaynak oluşturması hedeflenmiştir. Konu kapsamında yapılan araştırmalar sanat
eğitiminin günümüzde ve gelecekteki yeri, işlevi ve hedeflerini bu alanda uzman
akademisyenlerle görüşülerek sanat eğitimi bağlamında yeni yönelimler hakkındaki
düşüncelerini ve elde edilen verileri açıklamak üzere yazılmıştır. Ülkemizde sanat
eğitiminin gelişimi ve sorunları incelenmiştir ayrıca bu sorunlara ilişkin araştırmalar
uzmanların görüşleri kapsamında sonuçlanmıştır. Eğitim sistemi içerisinde yer alan
güncel sanat eğitimi neleri kapsamaktadır ve yeni yönelimler nelerdir soruları,
günümüzde bu alanda uzmanlaşmış sanat eğitimcilerinin görüşleri doğrultusunda
değerlendirilmiş ve literatür de yazılı bilgiler ile paralel olarak uzman görüşlerinin
yanıtları da günümüz sanat eğitiminin yeterli gelişmişlik düzeyine sahip olamadığı
sonucuna ulaşılmıştır. Education, like many other phenomena, is a systematic and programmed
formation. This process, which we encounter in every moment of our lives, formally
or informally, aims to educate people in all its aspects. The education process
mentioned changes depending on the changing society structure and needs in each
period. Thus, art, arising from needs, combined with education, aims to meet the
changing needs of the period. With the developing technology and changing living
conditions, the concept of art has also changed; started to appear in different forms by
using new techniques, materials, tools and equipment. In this process, the ideas that
led to the formation of art also changed, and the aesthetic concerns of the past period
left their place to different perceptions and searches. With the entry of technology into
the world of art, many opportunities have arisen for artists and these alternatives have
also been reflected in art education. Many elements such as computer, video, light and
sound have brought a different perception dimension to the production and teaching
phase of art with the new expression forms offered by technology. The contemporary
art education program of the institutions that train art teachers in Turkey was examined
and the art education given at the undergraduate level was compared with the opinions
of the academicians who are experts in this field. In view of the lack of sufficient
literature on the subject, it is aimed that this thesis will be a source for many researches.
The researches carried out within the scope of the subject were written to explain the
current and future place, function and goals of art education, by interviewing expert
academicians in this field, and to explain their thoughts and data about new trends in
art education. The development and problems of Art Education in our country have
been examined, and the research on these problems has been concluded within the
scope of the opinions of the experts. The questions of what contemporary art education
includes in the education system and what are the new trends have been evaluated in
line with the opinions of art educators who are specialized in this field today, and the
answers of the expert opinions in parallel with the written information in the literature
have been concluded that today's art education does not have a sufficient level of
development