Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM farkındalık ve tutumlarının arttırılmasına yönelik bir eğitim uygulamasının değerlendirilmesi
Künye
Atalar, F.B. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM farkındalık ve tutumlarının arttırılmasına yönelik bir eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM eğitimi hakkındaki görüşlerinin incelenmesi, farkındalık ve tutumlarının bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. STEM eğitimine yönelik görüş, farkındalık ve tutumların belirlenmesi ile öğretmen adaylarının STEM ile ilgili mevcut durumlarının genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi durum çalışması olarak belirlenmiştir. 94 öğretmen adayına STEM etkinliklerinin yer aldığı dört haftalık STEM Uygulama Eğitimi (SUE) verilmiştir. Veriler SUE öncesinde, sırasında ve sonrasında, STEM Farkındalık Ölçeği, STEM Tutum Ölçeği, STEM Metafor Cümlesi, STEM Etkinlik Değerlendirme Kâğıdı ve STEM Uygulama Eğitimi Değerlendirme Kâğıdı olmak üzere beş farklı araçla toplanmıştır. STEM eğitimi tutum ve farkındalık ölçekleri ile SUE öncesi ve sonrasındaki tutum ve farkındalıkları, metafor kağıtları ile STEM eğitimi hakkındaki, etkinlik değerlendirme kağıtlarıyla yapılan etkinlikler hakkındaki ve SUE değerlendirme kağıdıyla yapılan SUE hakkındaki görüşler incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda SUE'nin öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik farkındalık ve tutumlarını artırdığı tespit edilmiştir. Tutum ölçeğindeki matematik, mühendislik ve teknoloji ile 21. yüzyıl becerileri alanları bakımından fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. SUE öncesi metafor kağıtlarında katılımcıların üçte birlik kısmının STEM eğitimini daha önce hiç duymadıkları, toplamda 43 adet metafor ürettikleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının STEM etkinliklerine ilişkin olumsuz bir algıya sahip olmadıkları, detaylı el becerisi gerektirenlerde daha çok zorlandıkları, STEM'in barındırdığı tüm alanların vurgulandığı, disiplinler arası bakış açılarına olumlu yönde katkı sağladığı belirlenmiştir. Katılımcılar SUE hakkında eğitimin keyifli, yaratıcı olduğunu; hayal gücünü, el işi becerisini geliştirdiğini; üretkenliği, öz güveni, tasarlama becerisini, problem çözme becerisini, grup çalışmasını artırdığını; pratik düşünmeyi sağladığını; kalıcı öğrenmeyi, alan birleşimini sağladığını; analitik düşünceye katkı sağladığını belirtmişlerdir. Katılımcıların çoğunluğu üniversitelerindeki STEM eğitimini kısmen yeterli bulduklarını, öğretmen olarak mesleklerini yaptıklarında STEM etkinliklerini öğrencilerine uygulamak istediklerini, STEM eğitimi hakkında hepsinin kendilerini geliştirmek istediklerini, gelişime ihtiyaç duydukları alanlar içinde en çok akademik bilgi, teknolojiden yararlanma, el becerisi, yaratıcılık olduğunu belirtmişlerdir. The purpose of this study was to investigate the opinions of science pre-service teachers about STEM and to evaluate their awareness and attitudes in terms of some variables. A general evaluation was conducted to measure their current situations with STEM, the determination of their opinions, awareness and attitudes towards STEM. The method of the study is based on case study. STEM Application Training (SUE) including STEM activities were provided to 94 pre-service teachers. The data were collected before, during and after SUE using five different tools: STEM Awareness Scale, STEM Attitude Scale, STEM Metaphor Sentence, STEM Activity Assessment Paper, and SUE Evaluation Paper. SUE increased the participants' awareness and attitude towards STEM. The difference in the attitude scale was statistically significant in terms of mathematics, engineering and technology and the 21st-century skills areas. In the pre-SUE metaphor papers, one-third of the participants had never heard of STEM. Participants did not have a negative perception of STEM activities, they had more difficulty in those requiring detailed manual skills. All areas of STEM were emphasized and that it contributes positively to interdisciplinary perspectives. The participants stated that the education about SUE is enjoyable and creative; that it develops imagination and handcraft skills; it increases productivity, self-confidence, design skills, problem-solving skills, group work; it enables practical thinking; it provides permanent learning and multi-disciplinary and that it contributes to analytical thinking. Most of the participants stated that STEM in their Higher Education partially sufficient, they wanted to apply STEM activities to their students when they do their profession as a teacher. All participants wanted to professionally develop themselves in STEM. The areas which need improvement the most were academic knowledge, technology, hand skills and creativity.