• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
  • Doktora Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
  • Doktora Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sınıf dışı etkinliklerin ana sınıfı çocuklarının fen kazanımlarına etkisi ve gelişim alanlarına katkısının incelenmesi

Thumbnail

Göster/Aç

Tam Metin / Tez (14.16Mb)

Tarih

2021

Yazar

Durmuş, Cemile Burcu

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Durmuş, C.B. (2021). Sınıf dışı etkinliklerin ana sınıfı çocuklarının fen kazanımlarına etkisi ve gelişim alanlarına katkısının incelenmesi. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

Özet

Bu araştırma belirli temalar kapsamında okul bahçesinde uygulanan sınıf dışı etkinliklerin ana sınıfı çocuklarının fen kazanımları üzerindeki etkisini araştırmak ve uygulama süreci boyunca sınıf dışı eğitim etkinliklerinin çocukların gelişim alanlarına yönelik katkılarını derinlemesine incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında sınıf dışı etkinlikler için organlar, hayvanlar, canlı cansız varlıklar, geri dönüşüm-çevre ve mıknatıs temaları seçilmiş olup 15 ana sınıfı çocuğu ile 5 hafta boyunca uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Süreçte kontrol grubu olarak belirlenen grup (N=15); sınıf içerisinde MEB tarafından önerilen sınıf içi etkinlikleri kullanarak öğrenime devam ederken, deney grubu (N=15) ile; sınıf dışı ortam olarak belirlenmiş okul bahçesinde araştırmacı tarafından hazırlanmış olan sınıf dışı eğitim etkinlikleri uygulamaya geçirilmiştir. Araştırma nitel bir çalışma olup, desen olarak durum çalışması kullanılmıştır. Veriler çocuklarla yapılan görüşmelerden, gözlemci notlarından, etkinlik uygulamalarında çekilmiş olan fotoğraf ve video kayıtlarından elde edilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analize, gözlemci notlarından, fotoğraf ve video kayıtlarından elde edilen veriler ise içerik analizine tabi tutularak bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında kontrol grubu çocukları ile yapılmış olan ön görüşme ve son görüşmenin puan aralıklarında ciddi bir değişim görülmezken, deney grubu çocuklarının son görüşme sorularına verdiği doğru cevap yüzde aralığının artmış olduğu, yanlış cevap yüzde aralığının ise azalmış olduğu tespit edilmiştir. Etkinlik süreci boyunca; deney grubu çocuklarının temalara ait sahip oldukları eksik kazanımları giderilmiş, yanlış kazanımları düzeltilmiş ve yeni kazanımlar geliştirmeleri sağlanmıştır. Ayrıca uygulamaya geçirilmiş olan sınıf dışı eğitim etkinlikleri sayesinde deney grubu çocuklarının bilişsel, dil, sosyal duygusal, psikomotor gelişimlerinin desteklendiği, özbakım becerilerinin arttığı görülmüştür. Araştırmada; sınıf dışı eğitim etkinliklerinin çocuklarda fen teması kazanımlarının gelişiminde ve tüm gelişim alanlarının desteklenmesinde son derece önemli olduğu tespit edilerek, okul öncesi dönem çocuklarının eğitiminde sınıf dışı eğitim modelinin okul bahçelerinde verimli bir şekilde uygulanabilir olduğu sonucuna varılmıştır. Diğer disiplinler ve temalara ilişkin sınıf dışı eğitim etkinliklerinin uygulamaya geçirilmesi, farklı yaş gruplarının kazanım ve göstergeleri hedef alınarak sınıf dışı eğitim etkinlikleri hazırlanabilmesi önerilmektedir.
 
This study was conducted to investigate the effect of out-of-classroom activities implemented in the schoolyard within the scope of certain themes on the science achievement of kindergarten children and to examine the contributions of outdoor "education activities to children's development areas throughout the implementation process in-depth. Within the scope of the research, organs, animals, living and non-living things, recycling-environment, and magnet themes were selected for out-of-class activities, and practices were carried out with 15 kindergarten children for 5 weeks. While the group determined as the control group in the process (N = 15) was continuing education in the classroom using the classroom activities recommended by the Ministry of National Education, the experimental group (N = 15) was carrying on education supported by outdoor education activities, which were prepared by the researcher, were put into practice in the schoolyard which was designated as an outdoor education environment. The research is a qualitative study, and case study was used as a research design. The data were obtained from interviews with children, observer notes, photographs, and video recordings taken during activity practices. The data obtained from the interviews were subjected to descriptive analysis, and the data obtained from the observer notes, photographs, and video recordings were subjected to content analysis. Within the scope of the research, it was determined that, while there was no significant change in the score ranges of the pre-interview and the last interview with the children in the control group, the percentage range of correct answers given by the experimental group children to the last interview questions increased, and the percentage range of wrong answers decreased. During the activity period, the inefficiencies of the experimental group children about the themes were removed, their wrong acquirements were corrected, and they were supported by new acquirements. In addition, it was observed that the cognitive, language, social-emotional, and psychomotor development of the experimental group children were supported, and their self-care skills increased thanks to the outdoor education activities. In the research, it has been determined that outdoor education activities are extremely important in the development of science theme acquirements and in supporting all developmental areas in children, and it has been concluded that the model of outdoor education can be efficiently applied in schoolyards for the education of preschool children. It is recommended that outdoor education activities related to other disciplines and themes be and that outdoor education activities be prepared by targeting achievements and the indicators of different age groups.
 

Bağlantı

https://hdl.handle.net/20.500.12712/33652
http://libra.omu.edu.tr/tezler/137082.pdf

Koleksiyonlar

  • Doktora Tez Koleksiyonu [5]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Kütüphane || Ondokuz Mayıs Üniversitesi || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.