İlköğretim öğrencilerinin Mardin türkülerine yönelik görüşleri ve Mardin türkülerinin müzikal analizi
Künye
Atay, G. (2021). İlköğretim öğrencilerinin Mardin türkülerine yönelik görüşleri ve Mardin türkülerinin müzikal analizi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Mardin birçok etnik unsuru içinde barındıran, birçok medeniyete ev sahipliği yapmış, Türk kültürünün çeşitli zenginlikleriyle dolu önemli bir şehrimizdir. Dolayısıyla müzik yönünden de bu kültürel zenginliği içinde barındırır. Bu araştırmada Mardin türkülerinin müzikal analizinden yola çıkılarak ilköğretim öğrencilerinin Mardin türkülerine yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmada, Mardin türkülerinin makam ve usul özellikleri yönünden incelenmesi ve inceleme sonucunda ilköğretim öğrencilerinin yörelerine ait olan türkülere yönelik görüşlerinin neler olduğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 yılları arasında Mardin'in Midyat ilçesinde seçkisiz olarak seçilmiş MEB'e bağlı 3 ilköğretim kurumunun 7. sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan toplam 90 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma hem tekil hem de ilişkisel tarama modelinde bir çalışmadır. Veriler konu ile ilgili dökümanların incelenmesinin yanısıra çalışma grubunda yer alan 90 öğrencinin görüşlerine ulaşmak amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulan anket aracılığıyla toplanmıştır. Eğitim durumu, cinsiyet, Mardin türkülerinin müzikal analizi değişkenleri arasındaki farklara bakılmıştır. Uygulama sonucunda veriler istatistiki yöntemlerle irdelenip değerlendirilmiştir. Mardin türküleri için oluşturulan veriler çalışma için kaynak oluşturabilecek gerekli nota, video, kitap, makale, tez, dergi, metot, bildiri gibi materyallerin taranmasıyla elde edilmiştir. Mardin türküleriyle ilgili yapılan kaynak taraması sonucunda her bir türkü makam ve usul yönünden ayrı ayrı incelenmiş ve yöre müziği hakkında çözümleme yapılmıştır. Elde edilen bulgular tablo ve grafiklerle gösterilip yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda ilköğretim öğrencilerinin yöre müziği ile ilgili eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. Müzik dersinde Mardin türkülerine yer verilmemesi ve aile ortamlarında yöre müziğine ilgi duyulmamasının bu duruma neden olduğu düşünülmektedir. Elde edilen sonuçların müzik dersi işleyişine ve müzik dersi programının geliştirilmesine ve bu konu ile ilgili yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Mardin is an important city that has many ethnic elements, has hosted many civilizations, and is full of various riches of Turkish culture. Therefore, this contains cultural richness also in terms of music. In this research, by looking at the musical analysis of Mardin folk songs, primary school students' point of views on Mardin folk songs were examined. In this research, it was aimed to examine the Mardin folk songs in terms of mode and method and to determine what were the opinions of primary school students about folk songs belonging to their region, as a result of the examination. The study group of the research consists of 90 students who are studying at the 7th grade level of 3 elementary schools, which are affiliated to the Ministry of National Education, unelectedl selected in the Midyat district of Mardin between 2015-2016. The research is a study in both singular and relational scanning model. The data were collected through a questionnaire created by the researcher in order to reach the views of 90 students in the study group, besides examining the documents related to the subject. The differences between the educational background, gender musical analysis variables of Mardin songs were looked at. At the end of the practise, the results were analyzed and evaluated using statistical methods. The data created for Mardin songs were obtained by scanning the necessary notes, videos, books, articles, thesis, journals, methods and papers that could form the source for the study. As a result of the literature review about Mardin folk songs, each folk song was examined separately in terms of mode and method, and an analysis was made on indigenous music. The findings obtained were shown and interpreted with tables and graphics. As a result of the research, it was determined that primary school students have deficiencies related to local music. It is thought that the absence of Mardin folk songs in the music classes and the lack of interest in local music in family environments is thought to cause this situation. It is thought that the results obtained will contribute to the teaching of the music lesson and the development of the music lesson curriculum and the studies to be done on this subject.