Farklı cinsiyette bebeğe gebe kadınların çelişik duygulu cinsiyetçilik ile kendilerini algılayış düzeyleri arasındaki ilişki
Künye
Ünyeli, S. (2021). Farklı cinsiyette bebeğe gebe kadınların çelişik duygulu cinsiyetçilik ile kendilerini algılayış düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmada, farklı cinsiyette bebeğe gebe kadınların çelişik duygulu cinsiyetçilik ile kendilerini algılayış düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada gebelerin çelişik duygulu cinsiyetçilikleri ve kendilerini algılama durumlarının belirlenmesi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi amacıyla, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Samsun ili Bafra Devlet Hastanesi'nin Kadın Doğum Polikliniği'ne kontrol amaçlı başvuran, araştırmaya katılmada gönüllü gebe kadınlardan toplanmıştır. Araştırma verileri Google Forms aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini Temmuz - Aralık 2020 tarihleri arasında Samsun Bafra Devlet Hastanesi'nde gebelik takibi yapılan 735 gebe kadın oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi %95 güven aralığında % 5 hata payı ile 253 olarak hesaplanmıştır. Bu kapsamda belirlenen tarihlerde 264 gebe kadına ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Sakallı Uğurlu (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan 'Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği'; Kumcağız, Ersanlı ve Murat (2017) tarafından geliştirilen 'Gebelerin Kendilerini Algılama Ölçeği' ve 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Verilerin analizinde normal dağılım gösteren verilerde parametrik testlerden Tek Yönlü MANOVA testi, bağımsız örneklemler için t- testi, iki yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilerde ise nonparametrik testlerden Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; Gebelerin eğitim durumunun çelişik duygulu cinsiyetçilik puanlarında farklılıklara sebep olduğu görülmüştür. Kız bebeğe sahip gebe kadınların gebelik sayısına göre çelişik duygulu cinsiyetçilik düşünceleri arasında anlamlı fark görülmüştür. Farklı cinsiyette bebeğe gebe kadınların çelişik duygulu cinsiyetçiliğe ilişkin düşünceleri gebeliğin istenilme durumu arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Gebe kadınların kendilerini algılayış düzeyleri ile sahip oldukları bebeğin cinsiyeti arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Farklı cinsiyette bebeğe gebe kadınların kendilerini algılayış düzeyleri gebelerin eğitim düzeylerine, evlilik sürelerine, gebelik sayısına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Farklı cinsiyette bebeğe gebe kadınların kendilerini algılayış düzeyleri gebeliğin istenme durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Araştırmadan elde edilen veriler literatür eşliğinde tartışılmıştır. In this study, it was aimed to evaluate the relationship between the ambivalent sexism and self-perception levels of pregnant women with babies of different genders. In the study, scanning model, one of the quantitative research methods, was used in order to determine the ambivalent sexism and self-perception of pregnant women and to evaluate the related factors. The data of the study were collected from pregnant women who applied to the Obstetrics Outpatient Clinic of Samsun Province Bafra State Hospital for control purposes and volunteered to participate in the study. Research data were obtained through Google Forms. The population of the research consists of 735 pregnant women who were followed up at Samsun Bafra State Hospital between July and December 2020. The sample of the study was calculated as 253 with a 5% margin of error in the 95% confidence interval. In this context, 264 pregnant women were reached on the dates determined. " The Ambivalent Sexism Scale" adapted into Turkish by Sakallı Uğurlu (2002) as data collection tools in the research; "Self-Perception Scale of Pregnant Women" and "Personal Information Form" developed by Kumcagız, Ersanlı and Murat (2017) were used. One-way MANOVA test from parametric tests, t-test for independent samples, and two-way analysis of variance were used in the analysis of the data. Kruskal Wallis and Mann Whitney U tests, which are nonparametric tests, were used for data that did not show normal distribution. As a result of the research; It was found that the thoughts of pregnant women on the ambivalent sexism did not differ significantly according to the gender of the baby and the type of family they lived. It was observed that the educational status of the pregnant women caused differences their ambivalent sexism scores. There was a significant difference between the ambivalent sexist thoughts of pregnant women with a female baby according to the number of pregnancies. A significant difference was found between the thoughts of women who are pregnant with babies of different genders about sexism with the ambivalent feelings. There was no significant difference between the self-perception level of pregnant women and the gender of the baby they had. Self-perception levels of pregnant women with babies of different genders do not show a significant difference according to the education level of pregnant women, the duration of marriage, the type of family lived, and the number of pregnancies. The self-perception levels of women who are pregnant with babies of different genders show a significant difference according to the desired state of pregnancy. The data obtained from the research were discussed in the light of the literature.