• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • İstatistik Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • İstatistik Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Parametrik olmayan çok değişkenli varyans analizi ve beyaz eşya sektöründe bir uygulama

Thumbnail

Göster/Aç

Tam Metin / Tez (1.557Mb)

Tarih

2021

Yazar

Yılmaz, Serhat

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Yılmaz, S. (2021). Parametrik olmayan çok değişkenli varyans analizi ve beyaz eşya sektöründe bir uygulama. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

Özet

Perakende satış ve pazarlama alanında etkenlerin çoğunlukla birbirleriyle ilişkili birden fazla sonucu olabilir. Bu ilişkilerin ayrı ayrı analiz edilmesi I. Tip hatanın artmasına sebep olabilir. Ancak uygulamaların veri analizi kısmında bu hata sıklıkla yapılmakta, tek değişkenli analiz yöntemlerinden yararlanılmakta ve değişkenlerin önemli bir bölümü tek değişkenli model varsayımlarından olan normal dağılım ve varyansların homojenliği varsayımlarını sağlamamaktadır. Bu nedenle daha doğru ve güvenilir sonuç üretmesi açısından yeni metot ve yöntemlere ihtiyaç zorunlu hale gelmektedir. Bu çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkileri dikkate alan ve varsayımları az olan parametrik olmayan PERMANOVA (Parametrik Olmayan Çok Değişkenli Varyans Analizi) modelinin teorik özellikleri anlatılmış, perakende satış ve pazarlama üzerine elde edilen bir veri setine uygulanarak sonuçlar tartışılmıştır. Çalışma sonucunda perakende satış mağazalarının bağlı oldukları satış grupları ile ürün grupları arasındaki ilişkileri, il-ilçe performansları, yıllık cirosal karşılaştırmaları incelenmiştir. İllerin iki yıllık kıyası yapıldığında cirosal farklılık çok olmamasına rağmen ürün grupları arasında yüksek oranda değişmeler olduğu tespit edilmiştir. Birçok değişkenin birbirlerini etkileyen ilişkilerini birlikte dikkate alarak incelemek adına PERMANOVA modelinin kullanılması önerilmiştir.
 
There are more than one consequences of factors in retail sales and marketing. Analyzing these relationships separately might cause an increase in Type I error. Yet, in the data analysis of these applications, this error is frequently made. Univariate analysis methods are used, and a significant part of the variables do not provide the assumptions of normal distribution and homogeneity of variances being univariate model assumptions. Consequently, the need for new methods and methods becomes mandatory to produce more accurate and reliable results. This study tries to explain the theoretical aspects of the non-parametric PERMANOVA (Non-Parametric Multivariate Analysis of Variance) model by analyzing the relationships between the variables and few assumptions. As a result of this study, the relations between the sales groups and product groups of the retail stores, their provincial-district performances, annual turnover comparisons were investigated. When the two-year comparison of the provinces is made, this study examines that there are high changes between the product groups, despite the turnover difference is not much. As a result, this study suggests to use the PERMANOVA model in order to examine the relationships of many variables affecting each other together.
 

Bağlantı

http://libra.omu.edu.tr/tezler/137942.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12712/33551

Koleksiyonlar

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [140]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Kütüphane || Ondokuz Mayıs Üniversitesi || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.