21. yüzyıl Türk operalarında bas ve bariton aryalarının özellikleri
Künye
Alanbay,C. (2021). 21. yüzyıl Türk operalarında bas ve bariton aryalarının özellikleri. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
21. Yüzyılın başından günümüze kadar Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü repertuvarına alınan ve sahnelenen, Türk Bestecilerce bestelenmiş operalardaki bas ve bariton aryalarının özelliklerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilen bu çalışma, 21. Yüzyıl Türk Operalarını konu eden ilk kaynak olması ve bu eserlerin ve özelliklerinin tanıtılmasıyla ulusal ve uluslararası alanda bestecilere, dinleyicilere, şan öğrencilerine ve öğretim elemanlarına kılavuz kaynak oluşturmak açısından önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında operaları sahnelenen Türk bestecilerin 21. Yüzyıl Türk Operaları kapsamındaki bas-bariton için besteledikleri aryalar rol özellikleri, şarkıcının duruş pozisyonu, operadaki konum, sahne düzeni, konu, duygu durumu, sözleri, eserdeki diğer aryalarla bağlantısı, ait olduğu ses grubu, teknik ve müzikal özellikleri, ezgi hattı yönünden incelenmiş, elde edilen veriler karşılaştırılarak 21. Yy Türkçe bas ve bariton opera aryalarına ilişkin bir profile ulaşılmıştır. Göze çarpan sonuçlardan biri eserlerde Kürdi Makamının sıklıkla kullanılmış olmasıdır. This study, which was carried out in order to reveal the characteristics of the bass and baritone songs in the operas composed and staged by Turkish Composers and included in the repertoire of the State Opera and Ballet Directorate of the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey from the beginning of the 21st century to the present, is the first source on the 21st Century Turkish Operas. By introducing the works and their features, it is important in terms of creating a guide for composers, listeners, singing students and lecturers in the national and international arena. The arias composed for bass-baritone within the scope of 21st Century Turkish Operas by Turkish composers whose operas were staged within the scope of the study were composed of role characteristics, singer's position, position in the opera, stage arrangement, subject, mood, lyrics, connection with other arias in the work, sound group, technique and musical features were examined in terms of melody line, and a profile of 21st century Turkish bass-baritone opera arias was reached by comparing the obtained data. One of the striking results is that the Kürdi Maqam is frequently used in the works