Tıp fakültesi öğrencilerinin pandemi sürecinde e-sağlık okur yazarlık düzeyleri ve sağlık bilgisi arama davranışları
Citation
MIDIK Ö, AKER S (2021). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde E-Sağlık Okur Yazarlık Düzeyleri ve Sağlık Bilgisi Arama Davranışları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(4), 245 - 251. 10.17942/sted.730259.Abstract
Çalışmanın amacı Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin pandemi sürecinde elektronik sağlık (e-sağlık) okuryazarlık düzeylerini ve sağlık bilgisi arama davranışlarını belirlemektir. Yöntem: Araştırmada öğrencilerin sosyodemografik özelliklerini ve pandemi sürecindeki kanıta dayalı bilgiyi edinme arayışlarına yönelik bilgiyi elde etmek için bir anket ve elektronik sağlık okuryazarlığını ölçmek için e-HEALS Türkçe versiyonu kullanılmıştır. Veri istatistiğinde tanımlayıcı ve kikare analizleri yapılmıştır. Bulgular: İngilizce ve Türkçe tıp programında öğrenim görmekte olan 1374 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Öğrencilerin %65,2’si sağlıkları hakkında karar verirken internetin yararlı, %86,7’si internette sağlık kaynaklarına erişebilmenin önemli olduğunu düşünmektedir. Öğrencilerin %66,5’i günde bir saat ve daha fazla pandemi ile ilgili yayınları takip etmektedir. Bu süreçte en sık (%50,8) sosyal medyayı takip amacı ile kullansalar da öğrencilerin %60,7’si sosyal medyaya güvenip güvenmeme konusunda emin olamadığını ifade etmektedir. Öğrencilerin e-sağlık okur yazarlık ortalaması 31,0± 4,2 olarak tespit edilmiş, klinik sınıftaki öğrencilerin preklinik sınıftakilere kıyasla e-sağlık okuryazarlığı puanlarının daha yüksek olduğu (p<0.001) gözlenmiştir. Sonuç: Tıp öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri kabul edilebilir düzeyde olup; yıllar içerisinde artış göstermektedir. En yüksek ortalamanın altıncı sınıfta olduğu bulunmuştur. The aim of the study is to determine the electronic health literacy levels and health information-seeking behaviors of Ondokuz Mayıs University Faculty of Medicine students during the pandemic process. Method: In the study, a questionnaire was used to obtain information about students' sociodemographic characteristics and their search for evidence-based information in the pandemic process, and the e-HEALS Turkish version was used to measure electronic health literacy. Descriptive and chi-square analyzes were made in data statistics. Results: 1374 students studying in the English and Turkish medical program participated in the study. 65.2% of the students think that the internet is useful while making decisions about their health, and 86.7% think that it is important to have access to health resources on the internet. 66.5% of the students follow the publications about the pandemic for an hour or more a day. Although they most frequently (50.8%) use social media for the purpose of tracking, 60.7% of the students stated that they were not sure about whether they trust social media or not. The average e-health literacy of the students was found to be 31.0±4.2, and it was observed that the e-health literacy scores of the students in the clinical class were higher (p <0.001) compared to the students in the preclinical class. Conclusion: The e-health literacy levels of medical students are at an acceptable level; it increases over the years. It was found that the highest average was in the sixth grade.