• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Meslek Yüksekokulları
  • Samsun Meslek Yüksekokulu
  • Çocuk Bakım ve Gençlik Hizmetleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Meslek Yüksekokulları
  • Samsun Meslek Yüksekokulu
  • Çocuk Bakım ve Gençlik Hizmetleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Anlatı oyun pedagojisi: Erken çocukluk eğitiminde oyun temelli bir yaklaşım

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (382.6Kb)

Date

2021

Author

Temel, Zeynep Fulya
Temiz Çağlar, Aslı

Metadata

Show full item record

Citation

Temel, Z. F., & Temiz Çağlar, A. (2021). Anlatı oyun pedagojisi: Erken çocukluk eğitiminde oyun temelli bir yaklaşım. Yaşadıkça Eğitim, 35(2), 758-773. Doi: 10.33308/26674874.2021352291

Abstract

Bu çalışmada Finlandiya’da geliştirilmiş olan oyunun gücünü ve yetişkin çocuk ortaklığını savunan Anlatı Oyun Pedagojisi (Narrative Play Pedagogy) tanıtılmıştır. Çalışma kapsamında yaklaşımın teorik ve felsefi temellerine, eğitim ortamına, yetişkin rollerine, günlük eğitim akışına, planlama, uygulama ve değerlendirme sürecine ilişkin bir kavramsal çerçeve çizilmeye çalışılmıştır. Anlatı Oyun Pedagojisi, Hakkarainen ve Bredikyte tarafından 1990’lı yılların sonunda geliştirilmiştir. Teorik ve felsefi temelleri büyük oranda Kültürel Tarihsel Kurama ve Profesör Vasili Davydov ve ekibinin ileri sürdüğü görüşlere dayanmaktadır. Bu yaklaşımda çocuk oyunlarını geliştirme, genişletme ve oyun ile öğrenme hedefleri arasındaki geçişi kolaylaştırma amaçlanmıştır. Uygulamalar, çocuğu oyuna davet eden okul içi ve okul dışı çeşitli öğrenme ortamlarında yürütülür. Çocuklar anlatı oyun dünyalarında farklı yaşlardaki akran grupları ve yetişkin oyun ortakları ile hayali roller üstlenerek maceralar yaşarlar. Anlatı Oyun Pedagojisi, Türkiye’de okul öncesi eğitim kurumlarında oyun kültürünü geliştirmek için ilham verici bir örnek olarak uzmanlara ve uygulayıcılara yol gösterici olabilir.
 
This study introduces the pedagogy of narrative play, a method developed in Finland to preserve the power of play and support adult-child partnerships. It attempts to design a conceptual framework encompassing the theoretical and philosophical foundations of the approach, the educational environment, roles discharged by adults, daily flow, planning, implementation and evaluation process. Hakkarainen and Bredikyte developed the narrative play pedagogy in the late 1990s. Essentially, this methodology is theoretically and philosophically grounded in Vygotsky’s cultural-historical theory of development and the opinions expressed by Professor Vasili Davydov and his team. This approach aims to devise games for children and facilitate the transition between play and school learning tasks. The pedagogy is practised in varied in-school and out-of-school environments that invite children to play. Children experience adventures in fictional worlds, playing imaginary roles with peers of different ages as well as adults as their acting partners. Narrative play pedagogy can guide experts and practitioners and represents an inspiring example of constructing a game-based learning culture in preschool education institutions in Turkey.
 

Source

Yaşadıkça Eğitim Dergisi

Volume

35

Issue

2

URI

https://doi.org/10.33308/26674874.2021352291
https://hdl.handle.net/20.500.12712/33278

Collections

  • Makale Koleksiyonu [2]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.