Sanat eğitimi kapsamında resim-iş eğitiminin çocuk esirgeme kurumlarındaki çocukların gelişim sürecine katkıları / Selda Günaydın; Danışman Hilmi Özbay
Özet
Çocuk Esirgeme Kurumları gibi çocuğun eğitiminin ve gelişiminin üstlenildiği hassasiyet ve özen gerektiren eğitim kurumlarında çocukların gelişim sürecine katkıda bulunabilecek her türlü araştırma ve geliştirmenin önemi açıktır.Bunun için sanat eğitimi kapsamında resim-iş eğitimi yoluyla çocuğun yapıcı ve yaratıcı kişilik gelişimini öne çıkarabilecek programların önemi ve gerekliliği de kendini göstermektedir.Bu araştırmada çocukların benlik ve kişilik gelişiminde önemli bir yer tutan kendini gerçekleştirebilme sürecinin sağlanabilmesi için yapıcılığın ve yaratıcılığın temel alınması gerekli görülmüştür.Bunun için öncelikle çocuklarda duyum ve düşünceyi uygulamalara taşıyarak kendini tanıma ve gerçekleştirme yoluyla çocuğun tüm gelişimine olumlu katkılar sağlayabilecek bir yapıya ulaşılması hedeflenmiştir.Bu bakımdan çocukların gelişimine katkı sağlayabilecek sanat eğitimi aracılığıyla gerçekleştirimin geçerli ve etkili bir yöntem olabileceği düşünülmüştür.Bu süreçte çocuğun duyum ve düşünce gelişimine hız kazandırabilmek için somut kavramlardan soyut kavramlara konu akışına göre soyut kavramlardan somut kavramlara ulaşılmış,ortaya çıkan problemlere göre programa yön verilmiştir.Program içeriğinde geçen estetik elemanlar çocuk esirgeme kurumlarındaki çocukların gelişim süreçlerine katkıda bulunabilecek biçimde sıralanmıştır.Farklılık gösteren kişilik yapıları göz önünde bulundurularak iyilik ve güzellik kavramları ile çocukların gelişimlerinin pozitif seyri için ortak bir kriter oluşturulmaya çalışılmış,bu kriterlerin çocukların kendilerini geliştirebilmeleri ve olumlu bakış açıları kazanabilmelerine katkılar sağlayabileceği düşünülmüştür.Çocuğun sözel olarak ifade edemediği fakat resim düzleminde beliren kişiliğine imge ve yaratıcılığına dair problem kaynakları uygulamalarla tespit edilerek çözümlenmeye çalışılmıştır.Bu gelişimle çocuklarda zenginleşeceği düşünülen imge ve imgelem gücünün yapıcı ve yaratıcı boyutuyla kendini göstererek birey olma yolundaki çocuk için duyarlı ve sağlıklı bir kişilik gelişimine katkılarda bulunacağı ön görülmüştür.