Güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde temel tasarım (basic desing) dersinin verimlilik düzeyini artırıcı uygulama modellerinin araştırılması ve geliştirilmesi / Ali Seylan; Danışman Memduh Erkin.
Özet
Bu araştırma, Türkiye'de ilk ve ortaöğretime sanat eğitimcisi yetiştiren Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri'nin akademik programındaki Temel Tasarım dersinin özel işlevlerini ve bunları ne ölçüde yerine getirebildiğini saptamayı; elde edilen sonuçlara göre, verimliliğinin artırılmasının bağlı olabileceği ilkesel temelleri belirlemeyi amaçlamaktadır.Araştırmada "Betimsel Tarama Yöntemi" kullanılmıştır. Yöntem üç ayrı planda uygulanmıştır. Bunlar: 1. Belgesel Tarama, 2. Uzmanlarla görüşme, 3. Mevcut uygulama biçimlerinin durum tespitine yönelik anket uygulaması'dır.Belgesel tarama ve uzman görüşlerinden elde edilen veriler, belli başlıklar altında buluşturularak betimlenmişlerdir. Anket verilerinin çözümlenmesinde de betimsel istatistik yöntemi kullanılmıştır.Temel Bulgular: Ülkemizde ve gelişmiş ülkelerde sanat ve tasarım eğitimi veren yükseköğretim programlarında, değişik adlar altında da olsa, Temel Tasarım dersine yer verildiği görülmektedir. Bu bulguyu anlamlı kılan önemli bir bulgu da bu dersin bir yaratıcı kişilik eğitimi olarak özel işlevleri yerine getirdiğinin kabul edilmesidir.Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde, ders çıktılarından yararlanma durumunda olan üst sınıf öğretim elemanları arasında, dersin niteliği ve özel işlevleri konusunda görüş birliği olduğu görülmektedir. Ancak bu işlevlerin bir göstergesi olan ders kazanımlarının üst sınıf çalışmalarına transfer edilemediği de araştırmanın bir başka bulgusu olarak ortaya çıkmaktadır.Bu sonuç, öğretim elemanlarının çoğunluğunun bu alan eğitim uzmanı olmadıkları ve ders ortamlarının fiziksel kapasite ve teknik donanımları bakımından yetersiz oldukları bulgularıyla doğrudan ilgili olduğu görünmektedir.