Psikolojik yardımın dıştan denetimli insanların içten denetim düzeyini yükseltmeye etkisi / Gülhan Yılan; Danışman Yaşar Barut.
Özet
Öntest-Sontest kontrollü deneysel modelde gerçekleştirilen bu araştırmada grupla psikolojik danışma uygulamalarının lise öğrencilerinin denetim odağı yönelimlerinin içsellik lehinde anlamlı bir düzeyde artmasında etkili olup olmadığı araştırılmıştır.Çalışma grubuna katılan öğrenciler Amasya Anadolu Lisesi ve Amasya Endüstri Meslek Lisesi 9. ve 10.sınıf öğrencilerinden gönüllülük ilkesine göre seçilmiştir.Araştırmada Anadolu Lisesi öğrencilerinden oluşan 1.deney grubunda 10 öğrenci, Endüstri Meslek Lisesi öğrencilerinden oluşan 2.deney grubunda 10 öğrenci bulunmaktadır.Öğrencilerin tümüne kişisel bilgi anketi ve denetim odağı ölçeği (Nowicki - Strickland Locus of Control Scale) uygulanmıştır.Deney ve kontrol grupları arasında denetim odağı açısından başlangıçta anlamlı bir fark olup olmadığı Mann-Withney U testi sınanmıştır.Her iki deney grubuna da ayrı ayrı 10'ar oturumluk grupla psikolojik danışma uygulaması yapılmıştır.Kontrol gruplarındaki öğrencilere herhangi bir işlem uygulanmamıştır.Uygulama sonrası hem deney hem de kontrol gruplarındaki öğrencilere denetim odağı ölçeği yeniden uygulanmıştır.Bulguların değerlendirilmesinde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır.Araştırma verilerinin karşılaştırılmasında Mann - Whitney U testi ile Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen bulgular kısaca şu şekilde özetlenebilir.1-Uygulamanın Anadolu Lisesi öğrencilerinden oluşan çalışma grubunda anlamlı bir değişim sağladığı görülmüştür.2-Endüstri Meslek Lisesi öğrencilerinden oluşan çalışma grubunda ise değişimin anlamlı olmadığı görülmüştür.